Tuesday 19 March 2024| ۰۶: ۲۶ - سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
کد خبر: ۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
در آستانه سالگرد بزرگ بانوی انقلاب اسلامی:
ایشان زنی متدین و به دور از هر نوع تظاهر به دینداری بود. از غیبت، تهمت و بدگویی پزهیز می کرد و خود را مقید به رعایت حفظ آبروی دیگران می دانست و کمک به دیگران را دوست داشت. هوشمندی و صبوری ایشان مقاومت در تحمل سختی ها را برایشان آسان می کرد
درس زیستن را از همسر امام خمینی(س)بیاموزیم


به گزارش آستان، خدیجه ثقفی همسر بزرگوار امام خمینی (س)  در سال ۱۲۹۲ (ه.ش.) در تهران، در خانواده علم و ادب دیده به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم آیت ‏الله میرزا محمد ثقفی و مادرش دختر خازن الملوک بود.

 وی تحصیلات کلاسیک علوم جدید را در دبیرستان تازه تأسیس آن دوره کسب کرده و زبان فرانسه را در مدرسه و زبان عربی را نزد حضرت امام(س) آموخت. با شعر و ادب فارسی، مانند غزلیات حافظ، بوستان و گلستان سعدی، کلیله و دمنه و دیگر کتب ادبی آشنا بود و تا اواخر عمر نیز بسیاری از این اشعار را در خزانه حافظه خویش داشت. 

همسر بزرگوار امام خمینی(س) سرانجام در نخستین روز از فصل بهار در سال 88 بعد از اذان صبح به ملکوت اعلی پیوستند و در روز دوم فرودین ماه پیکر مطهر این بزرگوار همراه مشتاقان امام راحل تا مرقد پاک امام خمینی(س) بدرقه شد و در آرامگاه ابدی به خاک سپرده شد.

در آستانه سالگرد این بزرگوار بخشی از لحظه های زیبای زندگی شان را به تصویر کشیدیم تا خاطرات همسر امام خمینی(س) را در ذهن تداعی کنیم. زندگی این زن فداکار الگویی است برای تمام زنان و بانوان ایرانی که راه درست زیستن را سرلوحه زندگی خانوادگی شان قرار دهند.

شروع زندگی مملو از مهر

وی در سال 1308 ه.ش با امام خمینی(س) ازدواج کرد و بعد از آن نیز دروس حوزوی را به مدت چند سال نزد همسر بزرگوارش آموخت.ثمره این زندگی زیبا پنج فرزند، 2 پسر و 3 دختر بود. تربیت فرزندانی فرهیخته و نام‌آور همچون شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی و چهره فراموش ناشدنی یار و همراه امام، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی و چهره‌ هایی همچون صدیقه و دکتر زهرا و فریدۀ مصطفوی از تدبیر و مدیریت این بانوی بزرگ است که در امر پرورش، تحصیل و ازدواج های موفق فرزندان تلاش نموده و علیرغم سختی های غیرقابل باور ناشی از فشارهای رژیم پهلوی و حکومت عراق، تدبیر امور بیت رهبر کبیر انقلاب اسلامی را در این دوران و ایام هجرت به پاریس و ۱۱سال رهبری امام خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را داشته اند.

همدل و همراه امام خمینی(س)

 ایشان برای فرزندان احترام زيادي قائل و در تربيت آنها بسیار مقيد بودند. احترامي‌كه پدر و مادر به هم مي‌ گذاشتند در فرزندان تاثیر بسزایی داشته و تربيت آنها حالت امر و نهي نداشته است. امام(س)  و مرحومه ثقفی  خيلي مقيد بودند كه فرزندان واجبات را انجام دهند . احترام خانم به آقا، آموزه‌اي براي فرزندان بود. والدين، بچه‌ها را هميشه ”شما" صدا مي زدند و لذا روابط فيما بين هميشه آميخته به احترام بود. ضمناً خانم، روي آنچه آقا خيلي حساس بودند دقت فوق‌العاده‌ مي‌كردند و اين باعث مي‏شد حرمت امام (س) در منزل صيانت شود.

ایشان زنی متدین و به دور از هر نوع تظاهر به دینداری بود. از غیبت، تهمت و بدگویی پزهیز می کرد و خود را مقید به رعایت حفظ آبروی دیگران می دانست و کمک به دیگران را دوست داشت. هوشمندی و صبوری ایشان مقاومت در تحمل سختی ها را برایشان آسان می کرد و به همین دلیل شجاعانه سختی های ناشی از حوادثی مانند دستگیری و زندانی شدن حضرت امام در سال ۴۲، حصر خانگی ایشان پس از آزادی از زندان، تبعید به ترکیه و عراق و سالهای اوج گیری انقلاب اسلامی را تحمل کرده و با رها کردن همه علائق خود و به دور از فرزندان، نزدیکان و دوستان، دوران تلخ غربت را به دور از هر شکایت و گله ، همدل و همراه با امام(س) گذراند و فضای آرامی را در بیت امام(س) فراهم آورد. 

منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین