Thursday 28 March 2024| ۲۳: ۰۳ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
چند شعار را یاد گرفته ایم و تکرار می کنیم، همه دنیا مسائل سیاست خارجی نیست،‌ زندگی، آب، محیط زیست، وسایل سالم و حمل و نقل از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر نماینده مردم هستیم باید به فکر همه چیز مردم باشیم.
رییس جمهوری گفت : بر اساس قانون اساسی هر نماینده ای که از هر حوزه انتخابیه انتخاب می شود پس از رأی آوردن، اعتبارنامه آن باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی تواند در آن مداخله کند
به گزارش آستان به نقل از ایرنا ، حجت اسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه به مناسبت نهم اردیبهشت روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا در جمع منتخبین شوراها در سالن اجلاس سران افزود: مرحله دوم انتخابات در روز دهم اردیبهشت ماه در 65 حوزه انتخابیه برای انتخاب 68 نماینده باقی مانده برگزار خواهد شد تا این لیست نماینده دوره دهم تکمیل گردد و آنهایی که هنوز منتخب مردم نیستند انتخاب شوند.
روحانی تصریح کرد هم باید به قانون پایبند باشیم و قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی جز افتخارات ما است که در کشور قانونگرایی زندگی می کنیم با مشارکت و مشورت مردم و با عقل جمعی کار را پیش می بریم و هر یک از نمایندگان نماینده ملت ایران است.
وی گفت: این افتخار را اسلام به ما داده و این ارمغان را امام و انقلاب در سایه تعالیم اسلامی برای ما آورده و امروز افتخار ما آن است که با رای مردم کشور اداره می شود و با قانون خدا و قرآن مجید و سنت پیامبر راه زندگی مشخص می گردد ولی اداره جامعه طبق فرمان خدا توسط مردم باید اداره شود.
رییس جمهوری ادامه داد: حال در اداره جامعه مردم از ما چه می خواهند؟ آیا از ما دعوا می خواهند و یا می خواهند جناح و حزب را به رخ هم بکشیم؟ خیر، مردم حل مشکلات کشور را می خواهند. مشکلات کشور باید توسط مردم و مشورت و نظر مردم حل شود.
روحانی افزود: این که در قانون آمده شورای عالی استان ها می تواند به دولت و یا مجلس شورای اسلامی طرح بفرستد معنایش این است که افکار و نظرات از سراسر کشور جمع شود و به قلب تپنده کشور برسد و در اداره کشور همه مردم باید مشارکت کنند و شوراها یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.

** مردم سالاری ازافتخارات نظام جمهوری اسلامی است 
وی ادامه داد: یکی از افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری است که حضور مردم و مشارکت مردم و نشاط و در صحنه بودن مردم و در نهایت عقل جمعی که انجام می شود در همه انتخابات ها شاهد هستیم.
رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: همه انتخابات ها اعم از مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و همه نهادها و ارگانهایی که درون خود موظف هستند به شور و مشورت بپردازند با رای مردم انتخاب می شوند.
رییس جمهوری گفت: همه انتخابات ها معنایش یک کلمه است و اینکه اگر کسی به رای شخصی خود اتکا کند و استبداد و جمود پیدا کند و به نظرات دیگران اعتنا نکند در مسیر حرکت و نابودی و خسران قرار گرفته است.
روحانی افزود: ما در تاریخ بشر کسی را بالاتر از پیامبران نمی شناسیم و ایشان بر همه علوم و دانش مسلط بودند ولی خداوند بزرگ به او امر می کند و می گوید «شاورهم فی الامر» که این درس بزرگی برای ما می باشد برای آن که هر یک رای هر مقدار عاقل، عالم، مدیر، مدبر و آینده نگر باشد به تنهایی نمی تواند نظراتش صد درصد صائب باشد مگر آن که با مردم و با صاحب نظران شور و مشورت کند و نظر آن ها را بخواهد و جمع بندی کند.
رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: فلسفه شوراها این است که در یک روستا یا شهر احزاب، گروه ها، جناح ها و قومیت ها و دست بندی ها با هم رقابت کنند و هر کس پیروز شد این جزو لوازم انتخابات است ولی هدف آن است که وقتی انتخاب شدیم نه به عنوان خودمان بلکه با نگاه تخلیه از خودیت بعد از رای آوردن عمل کنیم.
روحانی گفت: خداوند همه ما را که به نوعی رای مردم گرفتیم و منتخب مردم هستیم در این مسئله مهم کمک کند که خود را از نفسانیات و از آنچه برای خود می پسندیم تخلیه کنیم.
وی تصریح کرد: دور کردن ذهن از منافع شخصی، خانوادگی و مادی ضروری است و باید با فکر وعقلانیت و شور مشورت با دیگران برای آبادانی روستا و شهر و کشور تلاش کنیم.

** ارایه دو لایحه برای رفع مشکلات شوراهای شهر و روستا 
ریس جمهوری ادامه داد : دولت لوایح مدیریت یکپارچه شهری و درآمد پایدار شهرداری ها را به منظور حل مشکل شوراهای اسلامی شهر و روستا به مجلس شورای اسلامی ارایه می کند.
وی افزود: طبق آمار اعلامی بودجه شهرداری ها در سال 92، 33 هزار میلیارد تومان و در سال 42.5 هزار میلیارد تومان و در سال 94، 55 هزار میلیارد تومان بوده که با توجه به شرایط اقتصادی دولت، روند رو به رشدی را شاهد هستیم.
**عدالت از اهداف شوراها است 
رییس جمهوری با اشاره به اینکه بیش از 117 هزار نفر عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند گفت: این سرمایه بزرگی است که تلاش می کند در کشور تبعیض نباشد ، عدالت از اهداف شوراها است، برای اینکه رفاه اجتماعی، بهداشتی و زیست محیطی با نظارت این شورا پیاده شود.
روحانی گفت: این ها به عنوان منتخب مردم، شهرداری ها و دهیاران را برمی گزینند و به شهرها از لحاظ اجتماعی و زیست محیطی سامان می دهند.
وی با اشاره به اینکه باید توجه داشت که چه وظیفه ای بر دوش دولت و شوراها است تصریح کرد: مردم می خواهند مشکلات را حل و فصل کنیم تا راه زندگی آن ها هموار شود و آنها می خواهند هوای سالم تر استشمام کنند ، آب و خاکشان آلوده نباشد و جنگل ها، مراتع و باغات و درختان کهنسال و جویبارهایشان حفظ شود.
رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه همه طبیعت امانتی نزد ما است ، گفت: حق نداریم آن ها را تخریب کنیم، متاسفانه در سال ها گذشته که بسیاری از کشورها از جمله ایران توسعه ناپایدار دنبال شده است.
روحانی گفت: وجود خودروهای فرسوده، ‌وسایل گرمایشی منازل که در چارچوب مقررات زیست محیطی کار نمی کند، نیروگاه هایی که با مازوت کار می کنند، خودروهایی که به صورت استاندارد و در خیابان بدون چارچوب محیط زیست و زندگی و سلامت ما را به خطر می اندازند، کلانشهرها را با معضل بزرگی مواجه ساخته اند که بدون برنامه ریزی، سرمایه گذاری و مشارکت مردم مشکلات حل نخواهد شد.

** همه دنیا مسائل سیاست خارجی نیست 
روحانی تصریح کرد: چند شعار را یاد گرفته ایم و تکرار می کنیم، همه دنیا مسائل سیاست خارجی نیست،‌ زندگی، آب، محیط زیست، وسایل سالم و حمل و نقل از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر نماینده مردم هستیم باید به فکر همه چیز مردم باشیم.
روحانی با ذکر مثالی مبنی بر اینکه نمک فضا را بسیار لطیف می کند ولی اگر شد همه آن نمک،‌ دردسر ایجاد خواهد کرد گفت: ما امروز ده ها مشکل داریم و باید به همه آنها بپردازیم و مردم می خواهند همه مشکلات آن ها حل و فصل شود و دولت اگر کاری کرده در سایه مشارکت و کمک مردم بوده است و اگر کاری کند در سایه مشارکت و کمک مردم خواهد بود و شما بازوان قوی نظام و دولت در سراسر کشور هستید.

** حوزه آب نیازمند سرمایه گذاری است 
وی با اشاره به اینکه شوراها در همه زمینه ها می تواند به کشور کمک کنند گفت: در زمینه تامین آب که یک معضل عمومی است و امروز در اکثریت قریب به اتفاق استان ها با این مشکل مواجه هستیم، نیازمند سرمایه گذاری می باشد و از طرف دیگر باید در مصرف آب توجه کنیم و همه باید کاری کنیم آبی که مصرف می شود و گردش آن مورد توجه قرار گیرد.
رییس جمهوری گفت: فاضلاب ها از جمله مسائل مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد و برای اینکه بتوانیم از آب حراست و حفاظت کنیم این وظیفه همه ما است و شوراها باید تلاش کنند تا محیط سالم از دست نرود و باغات تبدیل به برج در شهرهای بزرگ و بخش های مسکونی در روستاها نشود.
روحانی خاطرنشان کرد: مهم است از چه زمینی برای چه منظوری استفاده شود، خاک همانند آب از سرمایه های بزرگ انسانی است که باید حفاظ و حراست شود و وقتی از آنها مراقبت نکنیم این سرمایه های بزرگ را ازدست می دهیم بنابراین شوراها باید در ساخت و سازها ، مجوزها و حراست از مراتع و باغات توجه کنند.
روحانی افزود: مگر می شود درخت کهنسال مفیدی که برای سالم سازی هوا و نشاط جامعه و گاهی برای تاریخ ارزشمند است قطع شود و به جای آن نهالی کاشته شود تا بعد چه خواهد شد پس همه باید مراقبت کنیم و از همه توان استفاده کنیم و انتظار از شهر و روستا در این زمینه زیاد است و دولت هم در زمینه محیط زیست وظایف سنگینی دارد.

** جمع آوری خودروهای فرسوده در سال 95 قدم به قدم اجرا می شود 
رییس جمهوری گفت: در سال 95 جمع آوری خودروهای فرسوده قدم به قدم اجرا خواهد شد همانند تبدیل نیروگاه های مازوت به گاز که در سال های گذشته صورت گرفت و امروز شاهد هستیم که اصفهان سه برابر سال های پیش، روزهای پاک را سپری کرده است.
روحانی گفت: باید بنزین و خودرو سالم در اختیار مردم گذاشته شود و ریل قطارها برقی گردد و این جز برنامه های دولت است و با کمک شما و مردم در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

** مردم باید از همه چیز مطلع باشند، یک تا میلیاردها دلار فرق نمی کند 
وی در بخش دیگری تاکید کرد: در اطلاع رسانی همه ماباید تلاش کنیم تا هر چه می شود به طور شفاف به مردم خبر دهیم و یکی از رسالت های ما که توسط مردم انتخاب شده ایم، اطلاع رسانی درست و قرار دادن اطلاعات دقیق در اختیار مردم است.
رییس جمهوری افزود: اگر جایی ما مقصر هستیم بگوییم و از مردم عذرخواهی کنیم و اگر دیگران خطا کردند آن ها هم اعتراض کنند و اگر ما مشکل آفریدیم بگوییم و از مردم عذرخواهی کنیم و اگر دیگران آفریدند برای مردم روشن شود واین را باید باور کنیم و اگر باور نکنیم مشکل حل نخواهد شد چرا که صاحبان اصلی این کشور ملت بزرگ ایران هستند.
وی ادامه داد: افتخار ما باید این باشد که خادم مردم هستیم و مردم باید از همه چیز مطلع باشند و هر آنچه انجام گرفته باید اطلاع رسانی شود و یک ریال و یک دلار مردم تا میلیاردها دلار فرقی نمی کند اگر اتلاف کردیم باید بگوییم چه شده است. اینکه دیگران کاسب هستند سرجای خودش است.

**آمریکا در راس کشورهایی است که به حقوق مردم و عدالت و اخلاق اعتنایی ندارد 
رییس جمهوری گفت: کشورهایی هستند که به خاطر قدرت، ثروت ، اقتصاد و نفوذ به هیچ چارچوبی اعتنا نمی کنند و به حقوق مردم و عدالت و اخلاق اعتنایی ندارند که در راس آن ها دولت ایالات متحده امریکا است.
روحانی افزود امریکا به عنوان کشوری که احساس قدرت می کند و به رغم اینکه در طی سال های اخیر شکست های زیادی را در افغانستان و عراق و انشالله سوریه تحمل کرده است و به رغم پایگاه ظالمانه ای که در منطقه برای خود ایجاد کرده یعنی رژیم صهیونیستی مرتب شکست را تحمل کرده است و متاسفانه در این خوی باقی مانده است.
وی ادامه داد: خوی استکباری طول می کشد تا فراموش شود بنابراین ملت های دنیا باید مراقبت کنند و با این عمل کشورهای ظالم مبارزه کنند تا این خوی به مسیر صحیح و درست خود بازگردانند.
رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: چرا ما نباید حواسمان جمع آن ظالم ها باشد، اگرچه ما اقدام آن ها را محکوم می کنیم و از نظر ما بی ارزش است و دولت این مسئله را دنبال خواهد کرد اما ما که در برابر آمریکا این همه مشکلات داشتیم، ‌داریم و خواهیم داشت، چرا باید مثل معروف گوشت را جلو گربه بیاندازیم و انتظار بلعیدن نداشته باشیم.
روحانی گفت: چه کسانی پول را بردند جایی که آمریکا می توانسته آن را بردارد، بعد از آن همه هشدارهایی که در سال های 2007 و 2008 داده شد چرا اقدامی صورت نگرفت؟!
وی گفت: دولت تیمی را مامور کرده که همه موارد را بررسی کند و از این کارگروه می خواهم که نتیجه بررسی خود را شفاف و روشن در اختیار ملت قرار دهد. مردم باید از سرنوشت ثروت خود مطلع باشند

** ذخایر بانک مرکزی مصون از هر گونه تعرض است 
رییس جمهوری اظهار داشت: البته ذخایر بانک مرکزی هر کشور مصون از هر نوع تعرض است و محکمه هیچ کشوری نمی تواند نسبت به ذخایر بانک مرکزی کشور دیگر حکمی صادر کند و این غیرقانونی است.
روحانی گفت: کار خلاف قانون را ملت، ‌دولت و نظام نمی پذیرد و دولت آمریکا در برابر این اقدام غلط و غیرقانونی محاکم آمریکا در برابر ملت و دولت ایران مسئول است و دولت ایران و ملت برای احقاق حقوق از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.
رییس جمهوری گفت: اینکه سه هزار نفر از بانوان در شوراها فعال هستند خوشحالیم و انشالله در مجلس دهم با رقم خوبی حضور خواهند داشت و باید باور کنیم بانوان دارای استعداد ، لیاقت و قدرت فکری همانند مردها هستند.
روحانی افزود: ما از همه فرصت های موجود کشور باید استفاده کنیم و باید از توان فکری، دانش و علوم زنان در مسائل کشور استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: سبک زندگی ما باید اسلامی باشد و باید به بانوان و خانم های جامعه احترام گذشته شود همانطور که پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) به حضرت فاطمه (س) احترام می کردند ، جامعه مانیز باید همان مسیر را ادامه دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین