Wednesday 24 April 2024| ۲۲: ۲۱ - چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
آستان گزارش می دهد:
روز سوم خرداد سال 1361 در تقویم ایران به مثابه آزادسازی یک شهر نیست بلکه نمادی از مقاومت و دلیری مردانی بود که برای دفاع از وجب به وجب خاک ایران تا آخرین قطره خون خود در برابر دشمن ایستادگی کردند.
آزادی خرمشهر ،هیمنه پوشالی استکبار جهانی به سر کردگی آمریکا و بازیگردانی عراق را در هم شکست

فتح خرمشهر در روز سوم خردادماه سال 1361 که به یکی از ماندگارترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی مبدل شد، بازتاب فراوانی در جهان به همراه داشت .

به گزارش آستان، فتح خرمشهر از دو جهت اهمیت ویژه داشت:

نخست اين كه با اين پيروزی بزرگ، جنگ وارد مرحله نوينی شد و قوای اسلام با تهاجمات كوبنده خود، مرحله به مرحله، پيروزي های تازه‌ای را به ملت مسلمان ايران و همه ملتهای مسلمانی كه عاشق و شيفته انقلاب اسلامی هستند و چشم اميد به اين نهضت دوخته‌اند، هديه كرد؛ بنابراین، بابی جديد روی سلحشوران ايران گشوده شد تا با حملات برق آسا و دلاورانه آنها دشمن زبون ديوانه وار به استفاده از سلاح‌های شيميايی مجبور شد.

دشمن می‌دانست اين مرحله از جنگ با اسرائيل پيشين، تفاوتی فاحش دارد و يورش های سهمگين و بی باكانه لشكريان اسلام را هيچ گونه پاسخگو نيست.

اين درماندگی و بيچارگی باعث شد، تا دشمن به سلاح های شيميايی پناه ببرد اما زمان كوتاهی نگذشت كه اين سلاح نيز كهنه شد و راهی برای نجات رهايی خصم از دام مرگ و ذلت گشوده نشد.

دوم آنکه اين فتح عظيم باعث شد آمريكا و ساير قدرت های استعماری حساب كار خود را بكنند و از موضع تهاجم و حمله، به موضع دفاع بيفتند؛ آنان پيش از اين می‌پنداشتند كه عراق خواهد توانست پس از پيروزی بر ايران جايگزين رژيم دست نشانده سابق و ژاندارم اصلی منطقه كه در اثر انقلاب اسلامی از ميان رفته بود، گردد تا حافظ و نگهبان منافع آنان در منطقه شود؛ ليكن پس از فتح خرمشهر، نه تنها انديشه تصرف در ايران غير ممكن شد، بلكه هول و وحشت سقوط رژيم دست نشانده صدام هم سراپای وجود ناپاكشان را فرا گرفت و آنها را وادار كرد كه كوشش و تلاش بكنند تا شايد صدام را از سقوط نجات دهند.

 ولی با گذشت چند دهه از آغاز جنگ عراق علیه ایران، هر روز ابعاد تازه تری از حمایتهای ناجوانمردانه کشورهای غربی و عربی از کشور عراق به عنوان آغازگر جنگ هویدا می شود و این موضوع، مظلومیت نظام جمهوری اسلامی در آغاز دوران حیات خود را بیش از پیش نشان می دهد.

برای نمونه در پی ناکامی عراق برای رسیدن به اهدافش در جنگ با ایران، روند استفاده از سلاحهای غیر متعارف علیه کشورمان افزایش یافت. آمریکا استفاده عراق از گاز خردل را تلاشی برای دفع حملات موج انسانی ایرانی می دانستند. علاوه بر اینکه بر اساس گزارشهایی، تاسیسات دیگری برای تولید گاز اعصاب طراحی شده بود.

از سوی دیگر به عنوان نمونه نشریه ساندی تایمز ضمن ارائه مطلبی تاکید کرد، آمریکا به رغم بی طرف بودن در جنگ ایران و عراق با ارائه اطلاعاتی به عراق که توسط تعدادی از قمرهای مصنوعی آمریکایی بر فراز خلیج (فارس) جمع آوری می شود، این کشور را قادر می سازد تا هواپیماهای ایرانی را نشانه گیری و موضع توپخانه و زره پوشهای این کشور را در صحنه نبرد شناسایی کند.

حمایت های کشورهای غربی هم به عراق فوق العاده بالا بود به گونه ای که اغلب نیازها مالی این کشور در طول جنگ از فروش نفت کشورهای عرب خلیج فارس به سوی صدام سرازیر می شد و این جنایتکار بدون هیچ نگرانی جنگ علیه ایران را رهبری و راهبری می کرد.

بنابراین فتح خرمشهر توسط رزمندگان ایران آن هم با دستانی خالی در برابرارتش بعث، همه جهان را وادار به تحسین کرد و این پیروزی بزرگ نه تنها خاک اشغال شده ایران یعنی خرمشهر را به دامن کشور بازگرداند که مقدمه ای برای ثبت پیروزیهای بعدی رزمندگان ایران وشکست ذلت بار دشمن در عملیاتهای مختلف شد. و  بنيانگذار جمهوری اسلامی حضر ت امام خمینی (س)  درپیامی خطاب به مردم شریف ایرن به مناسبت آزادسازی خرمشهر در ۳ خرداد ۱۳۶۱ مصادف با 30 رجب 1402 از تلاش رزمندگان اسلام  تشکر کرده و فرمودند : 

با تشكر از تلگرافاتي كه در فتح خرمشهر به اينجانب شده است، سپاس بي حد بر خداوند قادر كه كشور اسلامي و رزمندگان متعهد و فداكار آن را مورد عنايت و حمايت خويش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصيب ما فرمود. اينجانب با يقين به آنكه ما «النصر الا من عندالله» از فرزندان اسلام و قواي سلحشور مسلح، كه دست قدرت حق از آستين آنان بيرون آمد و كشور بقيهالله الاعظم _ ارواحنا لمقدمه الفداء - را از چنگ گرگان آدمخوار كه آلتهايي در دست ابرقدرتان خصوصا آمريكاي جهانخوارند بيرون آورد و نداي «الله اكبر» را در خرمشهر عزيز طنينانداز كرد و پرچم پرافتخار «لا اله الا الله» را بر فراز آن شهر خرم - كه با دست پليد خيانتكاران قرن به خون كشيده شده و «خونين شهر» نام گرفت _ [بيافراشت] تشكر ميكنم. و آنان فوق تشكر امثال من هستند. آنان به يقين مورد تقدير ناجي بشريت و برپاكنندهي عدل الهي در سراسر گيتي _ روحي لتراب مقدمه الفداء _ ميباشند. آنان به آرم ما رميت اذ رميت ولكن الله رمي مفتخرند.

بر همین اساس امروزه، روز سوم خرداد سال 1361 در تقویم ایران به مثابه آزادسازی یک شهر نیست بلکه نمادی از مقاومت و دلیری مردانی بود که برای دفاع از وجب به وجب خاک ایران تا آخرین قطره خون خود در برابر دشمن ایستادگی کردند و در نهایت پس از یک سال و نیم اشغال، خرمشهر به آغوش کشور بازگشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین