Thursday 25 April 2024| ۲۰: ۰۷ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو امریکا (FDA) می توان از این دارو برای بیمارانی که دچار سرطان پیشرفته ی متاستاز دهنده هستند و بیماری شان با درمان شیمی درمانی بر پایه پلاتین نیز پاسخ نمی دهد وهمچنان پیشرفت می کند، استفاده شود.
داروی "آتزولیزوماب” با نام تجاری (Tecentriq) برای درمان اوروتلیال کارسینوما شایع ترین نوع سرطان بدخیم مثانه ،تائید شده است.

به گزارش آستان،آتزولیزوماب اولین دارو از خانواده مهار کننده های PD-1/PD-L1 است که برای درمان این نوع سرطان تائید شده است. این دارو مانع فرار سلول های سرطانی از سیستم ایمنی می شود.

اوروتلیال کارسینوما حدود ۹۰ درصد سرطان های مثانه را شامل می شود که در سرطان های  کلیه ، لگن و لوله ها ادراری نیز ممکن است مشاهده شود.

بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو امریکا (FDA) می توان از این دارو  برای بیمارانی  که دچار سرطان پیشرفته ی متاستاز دهنده هستند و بیماری شان با درمان شیمی درمانی بر پایه پلاتین نیز پاسخ نمی دهد وهمچنان پیشرفت می کند، استفاده شود.

دکتر ریچارد پازدور از مرکز تحقیق و ارزیابی (FDA) در این باره می گوید: ” تکسنتریک با هدف قرار دادن مسیر PD-L1 درمان جدیدی را برای بیماران ایجاد کرده است.”

این دارو مسیر PD-1/PD-L1 را مورد هدف قرار می دهد. PD-1  گیرنده پروتئینی است که بر روی غشای سلول ها قرار دارد و PD-L1 مولکولی است که به آن متصل می شود. داروی تکسنتریک با سرکوب کردن این مسیر سلولی به سیستم ایمنی در مقابله با سلول های سرطانی کمک می کند.

برای تائید این دارو محققان، ۳۱۰ بیمار مبتلا به کارسینوم اوروتلیال را که ۱۵ درصدشان حداقل یک عارضه توموری داشتند را مورد آزمایش قرار داده و به مدت ۲ تا ۱۴ ماه نتایج بدست آمده را تجزیه و تحلیل کردند.

در بیمارانی که تست  PD-L1 در سلول های سرطانی مثبت بود، سلول های توموری ۲۶ درصد به درمان پاسخ دادند. در مقابل، بیمارانی که نسبت به PD-L1 منفی بودند، سلول های توموری فقط ۹٫۵ درصد پاسخ دادند. FDA در این باره می گوید:با توجه به اینکه سلول های توموری در بیمارانی که به درمان با داروی تسنتریک پاسخ مثبت دادند، بیان مثبتی هم برای PD-L1 داشته، این ممکن است معیاری برای تشخیص بیمارانی شود که به در مان با داروی تسنتریک پاسخ می دهند.

بنابراین FDA انجام تست تشخیص میزان پروتئین PD-L1 در سلول های توموری را نیز برای بیماران تائید کرده است. این تست که (Ventana PD-L1 (SP142) assay) نام دارد، به پزشکان کمک می کند که تصمیم بگیرند که در مان با داروی تینتریک برای کدام دسته از بیماران مفید واقع خواهد شد.

شایع ترین عوارض جانبی داروی "تکسنتریک” کاهش اشتها، خستگی، حالت تهوع، عفونت ادراری، تب و یبوست می باشد ولی این دارو می تواند باعث افزایش احتمال عفونت هایی با عوارض جدی شود که  بعلت تداخل با سیستم ایمنی بدن "عوارض جانبی ایمنی” نامیده می شود. این مشکل می تواند اندام های سالم دیگر مانند ریه، روده بزرگ و سیستم غدددرون ریز را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر پازدور در انتها می افزاید: "محصولاتی که واکنش PD-1/PD-L1 را بلوکه می کنند، همواره بخشی از روش های درمانی مربوط به سیستم ایمنی و سلول های سرطانی بوده اند.”

بر اساس آمار بر آورده می شود ۷۶۹۶۰ مورد سرطان مثانه در سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده تشخیص داده شود و در این بین احتمال ابتلا مردان ۳ تا ۴ برابر خانم ها می باشد. بطور کلی سرطان مثانه بیشتر در افراد مسن دیده می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: