Tuesday 19 March 2024| ۰۷: ۰۶ - سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
کد خبر: ۵۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با آستان:
به هر حال تندروي يك واقعيت سياسي و اجتماعي است. پس باید گفت نمي توان تند روي را از بين برد." اصرار به تزریق این ذهنیت دارد که هزینه های تندروی دلیلی بر رد آنها در فضای سیاسی نیست.
چرا فكر مي كنيد تندروها را بايد حذف كرد؟/ جريانات تندرو يكي از تبعات طبيعي نظام دموكراتيك است

"تندروها" پدیده ای هستند که روز به روز به شدت فعال می شوند و روز به روز بیشتر ذهن جامعه را به خود مشغول می بینند و روز به روز بیشتر فضای انتخاباتی را آشفته می کنند و البته در خلوت خودشان روز به روز بیشتر "ناامید" می شوند، ناامید از ماندن در متن در نتیجه ترس یا بهتر است اینطور گفته شود که خوف از حاشیه نشینی. دقیقا به همین دلیل است که در این روزهای پر تلاطم لحظه ای آرام نمی گیرند. 

با این وجود دکتر امیر محبیان با طرح این مساله که " جريانات تندرو يكي از تبعات طبيعي نظام دموكراتيك است. نمي توان دموكراسي را خواست و الزامات آن را نپذيرفت. به هر حال تندروي يك واقعيت سياسي و اجتماعي است. پس باید گفت نمي توان تند روي را از بين برد." اصرار به تزریق این ذهنیت دارد که هزینه های تندروی دلیلی بر رد آنها در فضای سیاسی نیست.

موسس حزب نواندیشان که هم از تحلیلگران برجسته جریان اصولگرایی است در گفت و گویی با " آستان " به پرسشهای مطرح شده پاسخ می گوید:

*قانون نانوشنه ای در فضای سیاسی به تندروها این اجازه را می دهد که "انتخابات سرد" را ایده آل خود بدانند. چون قانون نانوشته ای دیگر احتمال برنده شدن این دسته را در انتخاباتی پرشور احتمالی نامحتمل می داند. حالا این سئوال ذهن جامعه را به خودش مشغول کرده است که " امکان دارد افراطیون در مدت زمان باقی مانده سعی در چالش آفرینی کنند" امکان دارد آقای محبیان؟

تندروها مي خواهند به اهدافشان برسند و براي رسيدن به اين مهم، هر كاري كه لازم باشد را انجام خواهند داد. 

*فضا براي به هدف رسيدن آنها فراهم است؟

بله.

*چطور؟

بينيد! ضعف مفرط دولت روحاني در "مديريت افكار عمومي" و بويژه اصرارش بر عدم اصلاح اين روند، فضاي مساعدي را پيش روي اين گروه مي گذارد و باعث مي شود آنها به راحتي أفكار عمومي را بسوي خود متوجه كنند.

* در چنین فضایی، تکلیف چیست و چه باید کرد؟

دولت بايد بداند كه ظرفيت هاي قدرتمندي براي مديريت فضا دارد، اما استراتژي و رويكرد مناسب را ندارد و در نتيجه دولت اعتدال ناخواسته جريان تندرو را تقويت كرده است.

* سئوال اين است كه اصولا چه مرجع یا افرادی برای خنثی سازی های رفتارهای تندورها باید احساس مسئولیت کنند؟

سئوال من هم از شما اين است كه چرا فكر مي كنيد تندروها را بايد حذف كرد؟

*به دليل هزينه هايي كه براي منافع ملي و حتي مصالح نظام دارد، ندارد آقاي محبيان؟

ببينيد! ظهور جريانات تندرو يكي از تبعات طبيعي نظام دموكراتيك است. نمي توان دموكراسي را خواست و الزامات آن را نپذيرفت. به هر حال تند روي يك واقعيت سياسي و اجتماعي است. پس باید گفت نمي توان تند روي را از بين برد.

*پس بايد چه كرد؟

فقط بايد آن را مديريت كرد تا در تصميم گيري ها اثرات سوء نگذارند.

منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین