Friday 29 March 2024| ۰۱: ۰۹ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
رئيس كمسيون حقويي قضايي مجلس در گفت و گو با آستان:
شاید گمان کنید که کمیسیون صنایع به فردی صنعتی نیاز دارد یا کمیسیون اقتصادی به یک اقتصاددان نیاز دارد که البته درست است اما مجلس محل قانونگذاری است و باید هنگام وضع قوانین در هر بخشی یک حقوق دان باشد تا قوانین پیشنهادی به چالش با شورای نگهبان تبدیل نشود و نظر حقوقی شورای نگهبان هنگام تصویب لحاظ شود.
رییس کمیسیون حقوقی قضایی با تاکید بر اینکه باید در هر کمیسیون مجلس یک حقوق دان باشد، گفت: حتی اگر در کمیسیون حقوقی و قضایی 10 حقوق دان باشد کفایت می کند و نباید به بهانه کامل شدن کمیسیون حقوقی قضایی ، کمیسیون های دیگر را از داشتن یک حقوقدان محروم کنیم.
اللهیار ملکشاهی در گفت و گو خبرنگارآستان با تاکید بر اینکه کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون اقتصادی و کمیسیون صنایع و دیگر کمیسیونها به یک حقوق دان نیاز دارند، گفت: اینها می خواهند قانون بنویسند و حتما به قانون دان نیاز دارند. 
وی با اشاره به اینکه در تمامی بخشهای سیاست خارجی و داخلی هنگام وضع قوانین مشکلات حقوقی وجود دارد که در صحن علنی مطرح می شود، گفت:شاید گمان کنید که کمیسیون صنایع به فردی صنعتی نیاز دارد یا کمیسیون اقتصادی به یک اقتصاددان نیاز دارد که البته درست است اما مجلس محل قانونگذاری است و باید هنگام وضع قوانین در هر بخشی یک حقوق دان باشد تا قوانین پیشنهادی به چالش با شورای نگهبان تبدیل نشود و نظر حقوقی شورای نگهبان هنگام تصویب لحاظ شود.
رییس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با انتقاد از اتفاقاتی که هنگام عضویت افراد در کمیسیون های تخصصی رخ داد، گفت: متاسفانه شاهد بودیم کمیسیون فرهنگی مجلس بیش از چهار داوطلب نداشت در حالی که مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت فرهنگ تاکید کرده اند.
وی با تاکید براینکه شاید اولویت فعلی ما مباحث اقتصادی باشد، اما مسایل فرهنگی یک اولویت دایمی است که از مسایل اقتصادی مهمتر است، گفت:گمان نکنید که افراد به دلایل متفرقه یا حاشیه ای به سوی کمیسیون فرهنگی نیامده اند، به عقیده من کمیسیون فرهنگی به اندازه ای تخصصی است که هر کس خودش را در آن اندازه ندیده که وارد این کمیسیون شود.
ملکشاهی با اشاره به اینکه برخی کمیسیونها دائم  درسفر هستند، گفت: این کمیسیونها سفرهای خارجی و داخلی دارند و همین مساله به آنها جذابیت می دهد در حالی که کمیسیونهای حقوقی و فرهنگی میزان کمتری سفر می روند چون حوزه تخصصی آنها در بخش خارجی  کمتر مطرح می شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به 50 حقوق دان در مجلس شورای اسلامی وارد شده اند، گفت: این در حالی است که برای عضویت در کمیسیون حقوقی مشکل داشتیم.
رییس کمیسیون حقوقی قضایی با اشاره به مذاکراتی که با نمایندگان حقوق دان داشته است، گفت: آنها دوست دارند در کمیسیون تخصصی فعالیت کنند، اما به دلیل اینکه حوزه انتخابیه آنها مشکلات بسیاری دارد و برای حل آنها باید عضو کمیسیون صنایع یا عمران یا بهداشت باشند، وارد این کمیسیونها شده اند.
وی با تاکید بر اینکه بهتر این است که تعداد اعضای کمیسیون های مجلس بیش از 20 نفر نباشند، گفت: بیشتر از این عدد که باشد مشکلات به وجود می آید و نمی توانند کار کنند.
ملکشاهی خواستار افزایش تعداد کمیسیونها و کاهش تعداد اعضای کمیسیونها شد و گفت: می توان کمیسیون امنیت ملی را به دو بخش سیاست خارجی و امنیت ملی تقسیم کرد یا از دل کمیسیونهای دیگر، تخصصها را بیرون آورد و تبدیل به کمیسیون کرد تا مباحث کارشناسی تر مطرح وبررسی شود.
منبع:آستان


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین