Thursday 25 April 2024| ۱۳: ۱۵ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
آستان گزارش می دهد؛
رژیم دیکتاتوری کامارا با کمک مشاوران امنیتی اسراییل به سرکوب مخالفین خود پرداخت و توانست طی مدت کوتاهی اکثر آنها را از پای درآورد .
چگونه گینه، اسیر سیاست های رژیم صهیونیستی شد؟

آستان- عبدالله عبادی- جمهوری گینه کشوری است در غرب افریقا که بیش از 70 درصد از جمعیت آن مسلمانان تشکیل می دهند ، پایتخت این کشور کوناکری نام دارد ، گینه به خاطر داشتن معادن گوناگون همواره مورد توجه  کشورهای استعمارگر از جمله فرانسه بوده است ، بعد از اضمحلال سلطه فرانسه بر این کشور در دهه 1960 ، این کشور مورد توجه سایر غارتگران بین الملل  از جمله رژیم صهیونیستی بوده است .

حزب دموکراتیک گینه در سال 1947 تاسیس شد و نقش مهمی در رهبری اتحادیه های کارگری و سازمانهای سیاسی جوانان این کشور به سمت استقلال داشته است .مبارزات این حزب منجر به شناسایی خود مختاری کشور تویط در 1956 شد و در دوم اکتبر 1958 گینه مستقل و پیشگام استقلال کشورهای فرانکفون جنوب صحرا شد . احمد سکوتوره مبارزه ملی گینه ای توانست طی سالهای 1958-1983 کشورش را رهبری کند . گرچه کوناکری جزو کشورهای پیشگام در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی بوده ولی این کشور بعدها روابط خود را با این رژیم قطع کرد ، احمد سکوتوره تحت تاثیر اندیشه های رادیکال و تعصب مذهبی تا زمان مرگش هرگز اجازه برقراری مجدد روابط با رژیم صهیونیستی را نداد . 

در دوران حکومت 25 ساله سرهنگ لانسا کنته ، تلاشهایی جهت عادی سازی روابط میان دو طرف صورت گرفت ولی همچنان سیاست و سنت سکوتوره در قطع روابط با این رژیم بر فضای سیاسی گینه حاکم بود . با درگذشت کنته زمینه برای کودتای افسران به فرماندهی سروان موسی دادیس کامارا فراهم شد . تسلط کودتاچیان به زمام امور در این کشور فضای تازه ای برای رشد مناسبات میان رژیم اشغالگر قدس و گینه کوناکری ایجاد کرد از سوی دیگر شبکه تجاری – مالی صهیونیستی به ریاست ایهود اولمرت نقش موثری در برقراری روابط این رژیم با کودتاچیان گینه پیدا می کند .

یوسی میلمان کارشناس امنیتی و اطلاعاتی نشریه صهیونیستی هآراتص در گزارشی پیرامون رابطه عوامل رژیم صهیونیستی و افسران کودتاچی در گینه   کوناکری ، نقش باند تجاری اسراییلی بریاست اولمرت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی را فاش ساخت . میلمان اظهار می کند که این باند در ازای ارایه خدمات نظامی ، امنیتی و لجستیکی به رژیم کودتاگر گینه   کوناکری امتیازات کلانی در زمینه استخراج و صدور الماس ، سنگ آهن و بوکسیت  به دست آورده است . میلمان در گزارش خود به معرفی اعضای این باند می پردازد و به ایهود اولمرت  نخست وزیر سابق   شلموبن عامی  وزیر خارجه سابق ، نسیم زولای  سفیر رژیم صهیونیستی در پاریس و مهندس عادی سازی روابط میان اسراییل و منطقه غرب افریقا ، دانیال بنحاسی  سفیر سابق اسراییل در سنگال  ،و برخی افسران بلند پایه ارتش اسراییل و موساد اشاره می کند .

رژیم دیکتاتوری کامارا با کمک مشاوران امنیتی اسراییل به سرکوب مخالفین خود پرداخت و توانست طی مدت کوتاهی اکثر آنها را از پای درآورد . قتل و عام مخالفین در اکتبر و نوامبر 2009 نمونه هایی از استبداد و نقض حقوق بشر در این کشور است . گارد ریاست جمهوری و گارد محافظین کامارا توسط شرکت امنیتی اسراییلی GLOBAL CST و شرکت GLS «دیوید تسور افسر امنیتی بازنشسته  موساد صاحب این شرکت می باشد »آموزش می دیدند ، اسراییلی ها در قبال این خدمات پولی دریافت نمی کردند بلکه در ازای آن امتیازات کلانی در زمینه استخراج الماس و آهن دریافت می کردند . 

 شرکت BSGR  که صاحب آن تاجر معروف الماس بنی اشتیمتز به همراه شرکت صهیونیستی دیگری به نام LR امتیازات مهمی در زمینه استخراج آهن از دولت کودتاگر دریافت کردند، همچنین شرکت سلکوم گینه  که صاحبان اصلی آن صهیونیست ها هستند  نیز سهم مهمی در خدمات ارتباطات داخلی و ماهواره ای در گینه دارد .دراواخر سال 2009 با افزایش اعتراضات مردمی علیه حکومت غیر قانونی کودتاچیان و محکومیت این رژیم از سوی سازمانهای بین المللی نظیر سازمان ملل ، در یک قیام مردمی کودتاچیان مجبور به فرار از این کشور شدند و بعد از برگزاری یک انتخابات همگانی آلفا کنته به مقام ریاست جمهوری  گینه رسید .

رییس جمهور جدید در اولین گام اکثر قراردادهای بسته شده با شرکتهای صهیونیستی را ملغی و خواستار حضور سایر شرکتهای بین المللی در این کشور شد ، در چنین شرایطی که منافع شرکتهای  صهیونیستی در گینه به شدت به خطر افتاده بود ، با نفوذ عناصر وابسته به اسراییل در ارتش گینه کودتایی علیه حکومت قانونی این کشور رقم خورد اما هرگز به سرانجام نرسید و عوامل آن دستگیر و محاکمه شدند ، با اعتراف کودتاچیان پسر ژاک شیراک رییس جمهور سابق فرانسه نیز در این کودتا همدست صهیونیست ها شده  بود .

با وجود تمامی اقدامات جنایتکارانه عناصر وابسته به اسراییل و صهیونیستها در این کشور به علت فقر شدید و نبود منابع ارزی دولت گینه کماکان روابط خود را با رژیم صهیونیستی حفظ کرده و سازمانها و شرکتهای  اسراییلی از جمله سازمان کمک های بین المللی اسراییل ، ماشاو  در حال حاضر مشغول اجرای پروژه های مختلف در مناطق شهری و روستایی گینه کوناکری می باشد.

منبع:آستان


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: