Friday 29 March 2024| ۰۰: ۲۰ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
پیام امام خمینی(س) در حج خونین سال 1366:
آل سعود با کشتن میهمانان خدا و به خاک و خون کشیدن بهترین بندگان حق نه تنها حرم را، که جهان اسلام را آلوده به خون شهیدان نمود و مسلمانان و آزادگان را عزادار ساخت.
انتقام از کسانی که از خانه خویش به سوی خانه خدا و خانه مردم هجرت نموده بودند!

کشتار حجاج در مکه که در روز  9 مرداد ماه سال 1366 اتفاق افتاد سبب ایجاد تنش در روابط ایران و عربستان سعودی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان،در این حادثه 275 تن از حجاج ایرانی ،85 عربستانی  از جمله نیروی پلیس و 45 تن از حجاج کشورهای دیگر کشته و شماری نیز زخمی شدند.

امام خمینی(س) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در 29 تیر 1367 که با 5 ذی الحجه 1408 مصادف بود به مناسبت سالگرد خونین مکه و قبول قطعنامه 598 در جماران خطاب به ملت ایران سخنرانی کردند،فرمودند:علی رغم گذشت یک سال از کشتار فجیع و بی‌رحمانه حجاج بی‌دفاع و زائران مؤمن و موحّد به وسیله نوکران امریکا و سفاکان آل سعود، هنوز شهر خدا و خلق خدا در بهت و حیرتند.

امام خمینی(س) در ادامه سخنرانی با اشاره به کشتار حجاج که توسط آل سعود انجام شد،فرمودند: آل سعود با کشتن میهمانان خدا و به خاک و خون کشیدن بهترین بندگان حق نه تنها حرم را، که جهان اسلام را آلوده به خون شهیدان نمود و مسلمانان و آزادگان را عزادار ساخت.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ادامه این سخنرانی فرمودند: مسلمانان جهان در سال گذشته و برای اولین بار عید قربان را با شهادت فرزندان ابراهیم - علیه السلام - که دهها بار از مصاف با جهانخواران و اذناب آنان برگشته بودند، در مسلخ عشق و در منای رضایت حق جشن گرفتند. و بار دیگر امریکا و آل سعود، بر خلاف راه و رسم آزادگی، از زنان و مردان، از مادران و پدران شهید، از جانبازان بی‌پناه ما کشته‌ها گرفتند؛ و در آخرین لحظات نیز با ناجوانمردی و قساوت بر پیکر نیمه جان سالخوردگان و بر دهان تشنه و خشکیده مظلومان ما تازیانه زدند و انتقام خود را از آنان گرفتند. انتقام از چه کسانی و از چه گناهی؟ انتقام از کسانی که از خانه خویش به سوی خانه خدا و خانه مردم هجرت نموده بودند! انتقام از کسانی که سالها کوله بار امانت و مبارزه را بر دوش کشیده بودند.

لازم به ذکر است،این اتفاق زمانی رقم خورد که حجاج ایرانی در طی تظاهرات برائت از مشرکین شعار "مرگ بر آمریکا و اسرائیل" سردادند و نیروهای امنیتی عربستان بر حجاج آتش گشودند.پس از این واقعه بود که حکومت عربستان سعودی سفارتخانه خود را در تهران تعطیل و روابط دیپلماتیک با ایران قطع شد.

منبع: صحیفه امام جلد 21ص74

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین