Friday 29 March 2024| ۰۵: ۲۹ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
رئیس مركز مطالعات فلسفه و علوم انسانی مسارات گفت: ضروری است كه علما و اندیشمندان كشورهای اسلامی راه حل واحدی را برای اداره مناسك حج و اداره اماكن مكه و مدینه پیدا كنند.
نشست تخصصی با عنوان «مناسك حج از تحریكات سیاسی تا ضرورت تغییر در مدیریت حج» به همت مركز مطالعات فلسفه و علوم انسانی «مسارات» تونس در این کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان، فوزی العلوی، رئیس مركز مطالعات فلسفه و علوم انسانی مسارات گفت: ضروری است كه علما و اندیشمندان كشورهای اسلامی راه حل واحدی را برای اداره مناسك حج و اداره اماكن مكه و مدینه پیدا كنند. 

وی افزود: مناسك حج باید از سلطه یك حكومت خارج شده و توسط كشورهای اسلامی اداره شود. 

محمدعلی كیوه، استاد دانشگاه زیتونه و رییس هیئت علمای تصوف در شمال آفریقا نیز ضمن قرائت آیاتی از كلام‌الله مجید، گفت: لازم است خانه خدا برای مسلمانان پاكیزه شود؛ چراكه این مكان مقدس نیاز به تطهیر دارد. همانگونه كه خداوند از ابراهیم و فرزندش اسماعیل خواست كه خانه‌ای براساس توحید بنا كنند و آن را از بت‌ها و عبادت مشركان پاك گردانند، هم اكنون نیز باید این اقدام صورت گیرد. 

توجه به مسئله حج از منظر امام(ره) 
در ادامه نشست خانم سهام بن عزوز، استاد دانشگاه و محقق علوم سیاسی به ضرورت مسئله حج ابراهیمی از منظر امام خمینی (ره) اشاره كرد و گفت: مناسك حج باید انسان‌ها را به سوی معنویت و روح و عقاید پاك و خالصانه سوق دهد و اداره حج نباید به گونه‌ای باشد كه فتنه و تفرقه در بین مسلمانان ایجاد كند. 

وی با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) درباره حج ابراهیمی گفت: رفتار حكام سعودی باعث به وجود آمدن اختلاف در بین صفوف مسلمانان می‌شود و بر همه حجاج خانه خدا لازم است كه از هر اقدامی كه موجب ایجاد این اختلاف می‌شود، برائت جویند. 

سهام بن عزوز ضمن اشاره به واقعه شهدای منا در سال گذشته اظهار كرد: متأسفانه دولت سعودی با اهمال‌كاری، نتوانسته است مسئولیت خود را در قبال مسلمانان انجام دهد. 

تلاش دشمنان اسلام برای از بین‌بردن وحدت مسلمانان 
شیخ فرید الباجی، از علمای زیتونه نیز طی سخنانی، اقدامات فرقه وهابیت را محكوم كرد و گفت: وهابیون و سلفیون با تكفیر مسلمانان باعث ایجاد فتنه در جامعه اسلامی شده‌اند. 

محمدصالح الحدری، یكی از متفكرین جامعه تونس، علت اختلاف بین صفوف مسلمانان را توطئه‌های دشمنان غربی از جمله آمریكا با هماهنگی گروه‌های وهابی دانست و گفت: مسلمانان را باید هرچه زودتر از این خطر آگاه كرد. 

در بخش پایانی نشست، بیانیه‌ای در خصوص نقشه‌های شوم تكفیری‌ها و خارج‌شدن تسلط حكومت آل‌سعود از اداره مكه و مدینه و مناسك حج قرائت شد. 

بنابر اعلام این خبر، این برنامه توسط شبكه‌های تلویزیونی العالم، المنار و المیادین پوشش داده شد.

منبع:ایکنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین