Friday 19 April 2024| ۰۸: ۱۰ - جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
انتقاد پرویز کاظمی:
قانون هدفمندی یارانه ها از جمله طرح هایی بود که به پایه های اقتصادی کشور صدمه زد به طوری که منابع مالی که هزینه شد به هیچ عنوان منجر به تحقق اهداف هدفمندسازی یارانه ها نشده است.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت نهم، گفت: قانون هدفمندی یارانه ها از جمله طرح هایی بود که به پایه های اقتصادی کشور صدمه و خسارات جبران ناپذیری وارد کرد به طوری که تاکنون منابع مالی که هزینه شد به هیچ عنوان منجر به تحقق اهداف هدفمندسازی یارانه ها نشده است.

به گزارش آستان به نقل از بازار نیوز، پرویز کاظمی،درخصوص این مطلب که بررسی مرکز پژوهش ‌های مجلس از ۵ سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نشان می دهد که این طرح نه تنها باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور نشده بلکه تبعات سنگین اجتماعی و اقتصادی برای کشور به همراه داشته است،گفت: هدفمندسازی یارانه ‌ها در ایران یکی از مهمترین بخش‌ ها و نمایان ‌ترین بخش طرح تحول اقتصادی بوده است.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت نهم، تصریح کرد: براساس قانون هدفمندی یارانه ها باید فرآیند تخصیص یارانه ها تغییر کند، به طوری که طی مدت پنج سال یارانه کالاهایی چون بنزین، گازوئیل، گاز، نفت، برق، آب، گندم، شکر، برنج، روغن و شیر حذف شده و این اقلام با قیمت بازارهای منطقه خلیج فارس عرضه ‌شوند، دولت از محل افزایش قیمت ها درآمدی کسب خواهد کرد که باید نیمی از این درآمد را برای مقابله با تورم به صورت نقدی بین مردم توزیع کند و  ۳۰ درصد از این درآمدها نیز به تولیدکنندگان و ۲۰ درصد به دولت به منظور جبران خسارات ناشی از افزایش حامل‌های سوخت تعلق گیرد.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت نهم، تصریح کرد: متاسفانه در اجرای قانون هدفمندی راحت ترین اقدام پرداخت یارانه به افراد و بدترین تدبیر عدم پرداخت یارانه به بخش تولید، کشاورزی، بیمه سلامت، زیر ساخت ها و ایجاد شغل و سرمایه گذاری بوده است.

کاظمی، اظهار داشت: در اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها منابع مالی ناچیزی تحت عنوان یارانه نقدی به افراد پرداخت شد که اثرات نامطلوبی را به همراه داشت به عنوان مثال اگر باغ یا زمین کشاورزی در روستا نیازمند به کارگر بود هیچ فردی تمایل به کار در مزارع نداشت زیرا حداقل درآمدی را ماهانه کسب می کرد. 

وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت نهم، با انتقاد از اینکه افزایش نرخ سوخت تاثیر روانی یا مستقیم اقتصادی بر روی سایر هزینه های جانبی هم گذاشت،تصریح کرد: تصمیماتی که در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گرفته می شد بسیار غلط و اشتباه بود به طوری که یارانه ها به صورت نامتعادل و غیرعادلانه بین اقشار جامعه توزیع شد به عنوان مثال فردی که ۳ خودرو داشت هم از سوخت استفاده می کرد و هم یارانه نقدی دریافت می نمود.

کاظمی، اظهارداشت: قانون هدفمندی یارانه ها از جمله طرح هایی بود که به پایه های اقتصادی کشور صدمه زد به طوری که منابع مالی که هزینه شد به هیچ عنوان منجر به تحقق اهداف هدفمندسازی یارانه ها نشده است.

وی،افزود: به طورکلی ارزیابی قانون هدفمندی یارانه ها از نظر سیاسی و اقتصادی و تقویت زیر ساخت ها مثبت نبوده است.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت نهم،تصریح کرد: اگر قرار است قانون هدفمندی یارانه ها در سال دوم اجرای برنامه ششم توسعه مورد تجدید نظر قرار گیرد باید پرداخت یارانه های نقدی قطع شود.

کاظمی، گفت: چنانچه قرار باشد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تداوم پیدا کند باید ایرادات و اشکالات اساسی اجرای این قانون رفع شود و بر مبنای اطلاعات جدید تنظیم مجدد قوانین صورت گیرد. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین