Friday 19 April 2024| ۰۶: ۳۹ - جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳
در سالروز بیعت تاریخی با رهبر کبیر انقلاب اسلامی؛
در این دیدار که در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، یادگار گرامی امام در سخنانی، ضمن اشاره به پیشگامی مردم لرستان در همراهی نهضت امام، بر ضرورت توجه به یاران روزهای غربت و سختی امام راحل تأکید کرد.
جمعی از مردم لرستان با آیت الله سید حسن خمینی دیدار کردند

همزمان با سالروز بیعت تاریخی مردم غیور لرستان با حضرت امام خمینی(س)، جمعی از مردم این خطه ضمن تجدید بیعت خویش با آرمانهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی، با آیت الله سید حسن خمینی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان، در این دیدار که در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، یادگار گرامی امام در سخنانی، ضمن اشاره به پیشگامی مردم لرستان در همراهی نهضت امام، بر ضرورت توجه به یاران روزهای غربت و سختی امام راحل تأکید کرد.

در این دیدار همچنین دکتر محسن صادقی فرزند شهید آیت الله صادقی از روحانیون برجسته استان لرستان و دبیرکانون یادآوران هفتم تیر در سخنانی به شرح وقایع تاریخی مربوط به بیعت مردم لرستان با امام خمینی(س) پرداخت.

دکتر محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی، با اشاره به اینکه امام راحل «خودباوری» را برای مردم ایران به ارمغان آورد،  بر پیروی از راه امام و تداوم حرکت در مسیر ایشان تأکید کرد.

گزارش کامل این دیدار متعاقبا منتشر می شود.


پیشگامی مردم لرستان در بیعت با امام 

در تاریخ 11 آذرماه سال 1341، امام خمینی (س)طی یک سخنرانی که به شرایط اسفبار سیاسی ـ اجتماعی، و بیان خدمات و مبارزات روحانیت شیعه پرداختند، با اشاره به اعلام آمادگی مردم لرستان برای حمایت از نهضت ایشان، طی نصیحتی به شاه گفتند: از ری نوشتند ما پنج هزار نفر با کفن آماده‏ایم؛ از جاپلق نوشتند ما صد هزار نفریم، مهیای دستور شماییم؛ از لرستان نوشتند طایفه‏ هایی با کفن حاضریم. مردم بیدارند؛ یک مملکت بیدار، عقب افتاده است؟ شما خلع سلاح کنید، بیاییم در تهران؛ شما بگویید ما یک اجتماع می‏خواهیم در شرق، ما می‏گوییم یک اجتماع می‏خواهیم در غرب؛ بیایید قم، شما بگویید ما یک اجتماع می‏خواهیم در اینجا، ما می‏گوییم یک اجتماع می‏خواهیم در خاک فرج در دو فرسخی؛ شما نزدیک، ما دور. بروید خوزستان، جای دیگر، تا بفهمند[و]این پشتوانه را از دست ندهند. من به شاه مملکت نصیحت می‏کنم این قوه را از دست ندهند.دو قضیه را همه دیدیم؛ یک قضیه فوت آیت ‏اللّه‏ بروجردی، که دیدند. از آنها هم فوت واقع می‏شود، از ما هم فوت شد. می‏گویند آخوند چیزی نیست چطور آخوند چیزی نیست؟ می‏گوید: من با آخوند کار ندارم. آخوند با تو کار دارد. نصیحت از واجبات است؛ ترکش شاید از کبایر باشد. از شاه گرفته تا این آقایان، تا آخر مملکت، همه را باید علما نصیحت کنند.

نقش شهید صادقی در مبارزات مردم لرستان

شهید حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین صادقی 

در سال 1341 هنگامی که مراجع و علما، با لوایح شش گانه موسوم به «انقلاب سفید» مخالفت خود را اعلام کردند، شهید حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین صادقی به تبیین اهداف ضددینی و ضد مردمی انقلاب سفسد پرداخت.

وی در یکی از تظاهراتی که به مناسبت اعتراض به برگزاری «رفراندوم» شاه برپا شده بود، در چند نقطه از خیابان های شهر قم در حالی که قرآن به دست داشت فریاد می زد: «ما تابع قرآنیم، رفراندوم نمی خواهیم.» 

او در همان روز با نطقی آتشین،‌ در برابر گارد شاهنشاهی به انتقاد از رژیم پرداخت؛ از همین رو ‌در مقابل حرم مطهر کریم اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) دستگیر و پس از تحمل سه روز شکنجه در زندان شهربانی قم به زندان قزل قلعه تهران منتقل شد. 

در پی اثر افزایش فشارهای مردمی و مراجع، رژیم ناچار شد شهید حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین صادقی را از زندان آزاد کند.

شهید صادقی که تا پایان عمر رژیم پهلوی باز هم طعم زندان را چشید، پس از پیروزی انقلاب و در حالی که در پایه گذاری نهادهای انقلاب مختلفی در شهر ازنا نقش ایفا کرد، سرانجام در فاجعه هفتم تیر 1360(انفجار حزب جمهوری اسلامی) به فیض شهادت رسید.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین