Tuesday 19 March 2024| ۱۰: ۰۰ - سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
کد خبر: ۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
یادگار امام، سپس«نظم» را از خصلت های مهم شخصیت امام راحل برشمرد و «هوش سرشار»، «باور به قدرت جامعه»، «اعتماد به نفس بالا» و «ایمان به خدا» چهار سرمایه بزرگ امام خمینی خواند که شخصیت ایشان را ساخته است.
شرکت کنندگان در پنجمین دوره آکادمیک بین المللی شیعه شناسی با یادگار گرامی امام دیدار کردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آستان، آيت الله سید حسن خمینی شب گذشته در این دیدار که در قم برگزار شد، با اساتید دانشگاه و دانشجویان شرکت کننده در این دوره به گفت و شنود پرداخت و سوالات آنان را پاسخ داد.

یکی از اساتید دانشگاه اروپایی حاضر در جلسه، از یادگار امام در خصوص دلیل رفتار دوستانه مردم ایران با پیروان سایر ادیان و مذاهب سوال کرد و آن را فرصتی خوب برای گفت و گوی میان ادیان و مباحث کلامی در جهت غنابخشی به تفسیر متون مقدس برشمرد.

در پاسخ به وی، سید حسن خمینی به تفاوت میان «فلسفه» و «کلام» اشاره کرد و با تأکید بر اینکه احتمال برخورداری پیشینه مباحث کلامی از برخی تعصبات، گفت: امروز باید از بحث های کلامی دور شویم زیرا سودی برای مردمان عادی ندارد و در مقابل، باید به چگونگی زندگی بهتر با یکدیگر در جهان توجه کنیم؛ گرچه بحث های کلامی برای متخصصان رشته های مختلف، سودمند است.

وی همچنین «روحیه عاری از خشونت» در طول تاریخ و «تعالیم شیعه» را دو عامل رفتار دوستانه ایرانیان با پیروان سایر آیین ها ذکر کرد.

یکی دیگر از حضار از سید حسن خمینی در خصوص ابعاد عرفانی شخصیت امام پرسشی را مطرح کرد که یادگار امام در پاسخ به وی یادآور شد: امام قبل از اینکه سیاستمدار یا فقیه باشند، یک عارف بوده اند و در تحصیلات خود، پیش از فقه به عرفان پرداختند؛ بنابراین، بر زندگی ایشان نگاه عرفانی حاکم بود. 

وی، عرفان را رشته ی پیوند دهنده همه ادیان دانست و تصریح کرد: اگر به عنصر «معنویت» ادیان توجه کنیم تفاهم و صلح بیشتری به دست می آید.

«سیر زندگی امام خمینی(س)» موضوع مورد توجه یکی دیگر از میهمانان خارجی پنجمین دوره آکادکیک بین المللی شیعه شناسی بود که سید حسن خمینی در پاسخ به وی، به شرح دوران کودکی تا بزرگسالی امام پرداخت.
 
یادگار امام، سپس«نظم» را از خصلت های مهم شخصیت امام راحل برشمرد و «هوش سرشار»، «باور به قدرت جامعه»، «اعتماد به نفس بالا» و «ایمان به خدا» چهار سرمایه بزرگ امام خمینی خواند که شخصیت ایشان را ساخته است.

وی، «مهربانی بسیار در منزل»، «روح لطیفِ شاعرگونه» و برخورداری از «توان بالا در تصمیم گیری» را نیز از ویژگی های امام در زندگی خواند.

در ابتدای این دیدار، آقای صالحی مدیرهمکاری های ملی و بین المللی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه این دوره دو مرتبه در سال با حضور اساتید و دانشجویان سراسر جهان برگزار می شود، گفت: شکل گیری تشیع، امامت، مهدویت و تفکر سیاسی شیعه، جایگاه زنان در شیعه، عرفان در تشیع، مرجعیت، روحانیت و حوزه از موضوعات مورد بحث در دوره های آکادمیک بین المللی شیعه شناسی است.

وی گفت: در این دوره، اساتید و دانشجویانی از 13 کشور جهان شامل کشورهای اروپایی، آسیایی و... حضور یافته اند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین