Thursday 28 March 2024| ۱۳: ۴۵ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
تجدید میثاق مسئولان عالی قضایی با آرمان های امام راحل؛
در حال حاضر حقوق عامه مورد توجه قرار گرفته است و به وظایف دستگاه قضایی به طور فزاینده توجه شده و نیروی بیشتری گذاشته شده است. سیر دستگاه قضایی به طرف کمال بوده است.
آیت‌الله آملی لاریجانی: از نقطه نهایی که امام راحل بر آن تاکید می‌کرد فاصله داریم

به گزارش خبرنگار آستان آیت الله صادق آملی لاریجانی در مراسم تجدید میثاق با امام راحل (ره) اظهار کرد: اگر ما ملحوظ بداریم مواردی مثل نزدیک شدن به عدالت و حل خصومت به صورت عادلانه را،  از ابتدای انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی دستگاه قضایی در سیر کمالی بوده زمانی میزان مراجعه مردم به دستگاه قضایی کمتر بود. الان بیش از ۱۶ میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی شده و تعداد قضات ۱۱ هزار قاضی است. رسیدگی توسعه پیدا کرده و نظارت‌های دستگاه قضایی فراتر و موسع‌تر از ابتدای انقلاب شده است.

وی در رابطه با بحث حقوق عامه، گفت: در حال حاضر حقوق عامه مورد توجه قرار گرفته است و به وظایف دستگاه قضایی به طور فزاینده توجه شده و نیروی بیشتری گذاشته شده است. سیر دستگاه قضایی به طرف کمال بوده است. گرچه از نقطه نهایی که امام راحل بر آن تاکید می‌کرد و اصول قانون اساسی تاکید دارد فاصله داریم.

رییس قوه قضاییه افزود: در جلسه روز گذشته رهبر معظم انقلاب مطالب مهمی بیان کردند و عمده‌ترین آن تاکید بر مساله عدالت و عرضه خدمات قوه به نحو اعتمادساز است. امیدواریم خدماتی که انجام می‌گرفت و اطلاع رسانی هنرمندانه آن خدمات اعتماد مردم را جلب کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نفس مراجعه فزاینده مردم به دستگاه قضایی نشان دهنده اعتماد است. نکته مهم این است که معلوم می‌شود مردم به نحو عقلایی فکر می‌کنند می‌توانند حقوق خود را استیفا کنند و مراجعه کنند. اگر واقعا این طور باشد که برخی جاهلین داخلی و دشمنان خارجی ادعا می‌کنند مراجعه به دستگاه قضا کار لغوی بود. گرچه ما باید تلاش کنیم اعتماد مردم هر روز فزاینده باشد منتها نفس مراجعات وسیع مردم در جهات کیفری و حقوقی نشان دهنده اعتماد است.

وی در پایان گفت: سال ۹۶ قریب به ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار پرنده در دستگاه قضایی رسیدگی شده با قید تکرار. بیش از ۹۰۰ هزار پرونده از ۹۵ بیشتر بوده؛ این یعنی مردم نزدیک‌ترین راه را برای استیقای حقوق مراجعه به دستگاه قضایی می‌دانستند. ما تلاش می‌کنیم به سمت عدالت مد نظر اسلام مورد عنایت رهبری برسیم.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی آستان
خبرنگار: مهدیه شایگان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین