Friday 17 May 2024| ۱۰: ۰۷ - جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
در دیدار با وزیر ورزش و جوانان و جمعی از جامعه ورزش کشور؛
آیت الله سید حسن خمینی: ورزش محیط تضمین پیشرفت در همه ابعاد جامعه است

یادگار امام در دیدار وزیر ورزش و جوانان و جمعی از جامعه ورزش کشور، گفت: ورزش محیط تضمین پیشرفت در همه ابعاد دیگر جامعه است. چون مشکلات و بیماری های حوزه زنان بیشتر است، در آنجا ورزش واجب تر هم هست. ولی در مجموع باید توجه داشت که فقط بحث اوقات فراغت نیست و ورزش محیط ارزشمندی است که در آنجا باید فکر و بدن کار کند و زمینه ای برای توسعه همه ابعاد شود. البته طبیعتا در قالب و چارچوب ارزش های جامعه ما و ارزش های انسانی که وجود دارد.

یادگار امام با تأکید بر اینکه ورزش رمز سلامت معنوی جامعه است، گفت: ورزش محیط تضمین پیشرفت در همه ابعاد دیگر جامعه است. چون مشکلات و بیماری های حوزه زنان بیشتر است، در آنجا ورزش واجب تر هم هست. ولی در مجموع باید توجه داشت که فقط بحث اوقات فراغت نیست و ورزش محیط ارزشمندی است که در آنجا باید فکر و بدن کار کند و زمینه ای برای توسعه همه ابعاد شود.

به گزارش آستان، آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با وزیر ورزش و جوانان و جمعی از جامعه ورزش کشور، اظهار داشت: علت اشرف مخلوقات بودن انسان این است که هم بُعد ناسوتی و هم بُعد ملکوتی دارد و می تواند از بعد مادی خودش برای تعالی روحش استفاده کند. اما سایر موجودات را هر قدر هم ورزش، پیشرفت و تمرین بدهید، تعالی روحی پیدا نمی کنند. ولی انسان این توانایی را دارد که وقتی بدنش را تقویت کرد، قوای مادی را در خدمت قوای ملکوتی در بیاورد.

یادگار امام افزود: این موضوع هم در بُعد شخصی صادق است که از قدیم هم گفته اند، «عقل سالم در بدن سالم است» و هم در افق اجتماعی صدق می‌کند. جامعه سالم در حوزه دانش، معنویت و پیشرفت توان تعالی دارد. هر قدر سلامت جامعه بالاتر برود، ابعاد دیگرش هم خود به خود پیشرفت می کند؛ البته به شرط اینکه تنبه داشته باشد که یک پای ما در ملکوت و یک پای ما در مُلک است.

وی اظهار داشت: به همین جهت تلاش دوستان در وزارت ورزش صرفا یک بازی نیست. بازی از لغت «باخت» می آید؛ یعنی اصلا وارد بازی می شوند که ببازند. اما این امر فراتر از آن و تلاشی برای ساختن است. ورزش رمز سلامت معنوی، پیشرفت علمی و زدون از بزه و ناهنجاری جامعه هم هست. هر جا که توفیقی حتی در ابعاد قهرمانی به دست می آید، حتما جامعه در بازه های زمانی کوتاه مدت توفیقات علمی و حوزه های دیگر هم به دست می آورد؛ اینها با هم تنیده شده است.

یادگار امام با تأکید بر اینکه ورزش قهرمانی شرط توسعه ورزش پهلوانی و عمومی هم هست، یادآور شد: متأسفانه در جامعه ما یک بحث مشکلی که پیش آمده سبک زندگی ها است که تحرک وجود ندارد. اگر ورزش را توأم با نشاط و تفریح کنید، مردم به سراغ آن می روند؛ و الّا اراده می خواهد. ورزش نباید به عنوان دارو باشد؛ ورزش تفریحی است که ما در آن سلامت خود را به دست می آوریمو برای سالمندان حکم دارو دارد. یکی از مراجع محترم تقلید گفته بود من ورزش را مثل نماز خواندن برای خود واجب کرده ام. ولی کودکان ما و خود ما وقتی جوان بودیم ورزش را به عنوان امر واجب انجام نمی دادیم و به عنوان تفریح انجام می دادیم.

وی ادامه داد: علت جذابیت ورزش همگانی این است که در دل خود تفریح دارد؛ تفریحی که باعث می شود رقابت ایجاد شود و رقابت پیشرفت می آورد. اما همین ورزش همگانی وقتی نفوذش پیدا می شود که در میان آن ورزش پهلوانی و قهرمانی هم پدید آید. یک مدال طلا یا یک قهرمانی جذاب و جانانه در یک رشته باعث توسعه آن می شود.

سید حسن خمینی گفت: این کار وزارت ورزش و جوانان را از حد مرکزی برای گسترش اوقات  فراغت خارج می کند. ورزش جایی برای اوقات فراغت جامعه نیست؛ که ما فکر کنیم اوقات فراغت مردم را پر کنیم. ورزش محیط تضمین پیشرفت در همه ابعاد دیگر جامعه است. چون مشکلات و بیماری های حوزه زنان بیشتر است، در آنجا ورزش واجب تر هم هست. ولی در مجموع باید توجه داشت که فقط بحث اوقات فراغت نیست و ورزش محیط ارزشمندی است که در آنجا باید فکر و بدن کار کند و زمینه ای برای توسعه همه ابعاد شود. البته طبیعتا در قالب و چارچوب ارزش های جامعه ما و ارزش های انسانی که وجود دارد.

 
مدیریت ورزشی هم مثل سایر مسائل محتاج این است که از جنس خودش باشد
 

وی تأکید کرد: مدیریت ورزشی هم مثل سایر مسائل محتاج این است که از جنس خودش باشد و نحوه تعامل و حضورش بر پایه خودش باشد؛ و از همین رو، از اشخاصی از جنس دیگر در این حوزه نتیجه ای نمی گیرد. الحمدلله آقای سجادی از همین جنس هستند. ما توفیقاتشان را از خداوند می خواهیم و امیدواریم دوره خوبی در مسئولیت داشته باشند و بتوانند از همین کارکرد در حوزه ورزش استفاده کنند.

 

هیچ نشاط و عامل نشاطی در جامعه امروز ما مثل ورزش نیست
 

یادگار امام افزود: ورزش ایران از جهات بسیار زیاد بحمدالله توفیقاتی داشته و سال های اخیر در حوزه والیبال و فوتبال توفیق داشته ایم. امسال صعود بسیار خوب و راحتی به جام جهانی داشتیم و در حوزه کشتی جزو سرآمدان دنیا بوده ایم. به خصوص اینکه بسیاری از این ورزش ها با حفظ  ارزش های دینی و بومی ما در محیط خواهران گسترش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: هیچ نشاط و عامل نشاطی در جامعه امروز ما مثل ورزش نیست؛ هیچ عاملی مثل آن نمی تواند سلامت جامعه را در حوزه های مختلف تأمین و تقویت کند. روزهای درخشانی در افق آسیا داشته ایم و ان شاء الله در آینده در افق جهان هم داشته باشیم و ان شاء الله چشم انداز خوبی پیش روی ورزش همگانی و قهرمانی کشور داشته باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: