Friday 26 April 2024| ۱۰: ۵۲ - جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون و تشدید مشکلات قلبی و عروقی می شود در حالیکه پژوهش های جدید بیانگر آن است که مصرف کم نمک نیز باعث بروز برخی مشکلات نیزمی شود.
تحقیقات محققان نشان می دهد مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون و تشدید مشکلات قلبی و عروقی می شود در حالیکه پژوهش های جدید بیانگر آن است که مصرف کم نمک نیز باعث بروز برخی مشکلات نیزمی شود.

به گزارش آستان،یاس زارعی:مطالعه ای که در ژورنال lancet، به چاپ رسیده است مصرف کم نمک را تهدید جدی برای حمله قلبی معرفی کرده است.زیرا کمبود سدیم برای سلامت قلب و عروق نیز مضر است از این رو مصرف حد نرمال نمک توصیه شده است.

دکتر اندرو منت، محقق این پژوهش از دانشگاه مک مستر کانادا،بیان کرد:افرادی که فشار خون بالا دارند نیاز است که حتما میزان نمک مصرفی شان را کاهش دهند.

دکتر اندرو منت توصیه کرد:میزان نمک مصرفی روزانه افراد باید به میزان 2300 میلی گرم یا یک قاشق چای خوری باشد.در حالیکه گزارشات حاکی از آن است که بیش از 90 درصد مردم بیش از این مقدار نمک مصرف می کنند.

این تیم تحقیقاتی بیش از ۱۳۰,۰۰۰ نفر از ۴۹ کشور را مورد بررسی قرار دادند. آن ها رابطه بین میزان مصرف نمک و مشکلات قلبی و سکته مغزی را در افراد دچار فشار خون و افراد سالم ارزیابی کردند.بدون توجه به اینکه فرد دارای فشار خون بالا است یا نه، افرادی که میزان نمک کم تری از حد نرمال مصرف می کردند به میزان بیشتری در معرض خطر حمله قلبی و مرگ بودند.

جالب توجه است که مصرف کم نمک در این مطالعه، به میزان کم تر از ۳۰۰۰ میلی گرم در روز است که این مقدار بالاتر از توصیه های بهداشتی می باشد. و طبق نتایج بدست آمده تنها زمانی فرد مبتلا به فشار خون بالا در خطر قرار می گیرد که به میزان بیش از ۶۰۰۰میلی گرم در روز نمک مصرف کند.

بر اساس نتایج بدست آمده، دکتر منت توصیه می کند رژیم کم نمک تنها باید در افراد دارای فشار خون بالا که میزان نمک روزانه شان بیشتر از حد نرمال است، رعایت شود و  میزان نمک استانداردی که توصیه می شود به نظر خیلی کم می رسد و ممکن است برای سلامتی زیان بار باشد.

دکتر مارتین ادانل از دانشگاه ملی گال وی ایرلند و همکار این پژوهش در ادامه می افزاید: ” این مطالعه به درک ما از رابطه بین مصرف نمک و سلامت کمک می کند و توصیه های استاندارد مبنی بر مصرف اندک نمک و سدیم را زیر سوال می برد. از این رو به نظر می رسد مصرف متوسط و درست نمک مخصوصا در افراد دارای فشار خون از همه گزینه ها مناسب تر است.”

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: