Sunday 19 May 2024| ۱۱: ۵۷ - يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
آيت الله سید حسن خمینی در دانشگاه المصطفی(ص) سریلانکا:
تردیدی نیست که تمدن غربی زندگی بیرونی انسان ها را بهتر کرده است. اما آیا آرامش روحی را به انسان ها برگردانده است؟
یادگار گرامی امام با حضور در دانشگاه المصطفی(ص) سریلانکا در جمع دانشجویان و مسئولان این دانشگاه سخنرانی کرد.

به گزارش آستان، در این مراسم حجج اسلام سید یاسر خمینی، مرتضی اشراقی، محمد صادق صالحی منش، سفیر جمهوری اسلامی ابران در سریلانکا و جمعی از شخصیت های مذهبی این کشور از جمله مولوی مرزوق رئیس جمعیت اهل بیت سریلانکا و یکی از رهبران بودایی این کشور نیز حضور داشتند.

مشروح سخنان آيت الله سید حسن خمینی در پی می آید:

بسمه الله الرحمن الرحیم
روز بسیار خوبی برای من است و حضورم را در جمع دوستانم از خواهران و برادران در مجموعه جامعه المصطفی (ص) مغتنم می دانم.

 از برادر بزرگوارم جناب آقای زائری سفیر جمهوری اسلامی ایران و آقای کریمی مسئول فرهنگی سفارت و حجت الاسلام و المسلمین کاظمی رئیس دانشگاه المصطفی (ص) نیز تشکر می کنم.

یکی از منادیان و مبلغین هند که در سال 1927 میلادی به آمریکا رفته بود،  در جایی سخنرانی کرده بود که نکته ای بسیار جالب داشت. او گفته بود که شاید ما در هند در میان مگس و پشه زندگی کنیم و شما در آمریکا در رختخواب های راحت باشید. اما ما شب را راحت می خوابیم در حالی که شما شب را باید با قرص خواب بخوابید. این سخن برای قریب صد سال پیش است، اما نکته ای در خودش نهفته دارد و آن این است که آنچه باید به دنبالش باشیم آرامش است. همه امور برای آن است که انسان ها آرامش روحی داشته باشند. یعنی اگر انسان ها به سمت تکنولوژی رفتند به خاطر این بوده است که به دنبال آرامش بوده اند.

بیشترین میزان خودکشی در جوامعی است که به ظاهر پیشرفته تر از سایر کشورها هستند. در آن کشورها شاید بیرون از ذات انسان ها را ظاهرا بهبود بخشیده باشند ولی درونشان را بهتر نکرده اند.

همه ادیان اعم از ادیان ابراهیمی و ادیان غیر ابراهیمی وظیفه ای که برای خودشان تعریف کرده اند ایجاد آرامش در روح و روان انسان است. این که انسان ها بدون قرص اعصاب زندگی کنند؛ این که چه دارا باشند چه دارا نباشند آرام بخوابند؛ نسبت به هم محبت داشته باشند؛ کینه و بغض و حسد و دروغ در وجودشان نباشد و انسان ها زندگی بهتری در این دنیا داشته باشند.

تردیدی نیست که تمدن غربی زندگی بیرونی انسان ها را بهتر کرده است. اما آیا آرامش روحی را به انسان ها برگردانده است؟ این که ثروتمندان خودکشی کنند دال بر چیست؟ دال بر این است که گمشده ای دارند که آن را در میان پول و ثروت پیدا نمی کنند. لذا انسان ها به دین و خدا در زندگی شان احتیاج دارند.

انقلاب اسلامی ایران بازگشت خدا به جامعه و فضای اجتماع است. پیام بزرگ امام برای همه این است که به خدا به عنوان یک عنصر معنا بخش به زندگی انسان ها نگاه کنند. امام خمینی (س) در زندگی خودش می خواست این مطلب را با مردم در میان بگذارد. امروز هم جمهوری اسلامی ایران منادی آزادی و آرامش روحی در جهان است و این که می بینید در دنیا چه مقدار مورد ظلم و تهمت واقع می شود به خاطر همین است.

البته مطمئن باشید که راه امام در ایران ادامه دارد. رهبر معظم انقلاب ایران حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) آن مسیر را ادامه می دهند. ما امروز می بینیم که چگونه جامعه ایران توسط گروه های مختلف تکفیری و گروه های مختلف صهیونیستی مورد هجمه واقع می شود. همه شما به عنوان دوستداران امام و انقلاب در بیرون از ایران وظیفه دارید که مبلغ همان پیام معنویت و آرامش روحی باشید. انقلاب آمده تا ان شاء الله با همت همه به انقلاب جهانی مهدی موعود (عج) متصل شود.

همه علاقه مندان به پیامبر (ص) و اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) اگر چشمشان به امام (س)، انقلاب امام، و راه امام و رهبری معظم انقلاب (مد ظله العالی) است به این جهت است که می خواهند آرامش روحی را در جهان حاکم کنند.

 خدا را سپاسگذاریم که دل های اهل خرد و اهل ایمان را به پیام امام متوجه کرد. امروز هیچ فاجعه جهانی در این دنیا مانند اسرائیل و لطماتی که این کشور به انسانیت می زند نیست.

 باید به این پیام توجه کنیم که بزرگترین ظلم های انسانی در سرزمین های اشغالی انجام می شود و آنها می خواهند که ما مسلمانان از هم جدا و پاره پاره باشیم؛ می خواهند که جامعه اسلامی را متشتت ببینند. این که این مقدار در جوامع اسلامی مسلمانان از هم دیگر می کُشند جز در راستای اهداف صهیونیست ها نیست.

 امیدواریم همه با هم در کشور سریلانکا با دوستی و محبتی که میان ادیان اعم از بودایی ها، هندوها، مسلمانان و مسیحیان وجود دارد، به سوی یک جامعه مطلوب و جامعه آرام و جامعه خوب حرکت کنند. خدا را سپاسگذارم که در سریلانکا حاضر شدم و شما را دیدم. از همه شما  که از جاهای مختلف به این جلسه آمدید تشکر می کنم و امیدوارم که باز هم بتوانیم با هم صحبت کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: