Saturday 18 May 2024| ۱۱: ۵۵ - شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۳
نگرانی های یک آسیب شناس از موج تولید مواد مخدر؛
علاوه بر محافظت از مرزها برای جلوگیری از ورود بار قاچاق مواد مخدر به کشور باید استراتژی مبارزه با مواد مخدر تغییر کند گستردگی مکان های تولید مواد مخدر صنعتی فراوانی یافته و با موج عظیمی از تولید مواد مخدر صنعتی رو به رو هستیم .
استراتژی مبارزه با مواد مخدر باید تغییر کند/خطر اعتیاد بیخ گوش جوانان شهرهای کوچک

اعتیاد مانند دیگر پدیده های اجتماعی با تغییرات جامعه در حال پوست اندازی و نسل سازی است.مقوله اعتیاد با گذر زمان دچار تغییر و تحولات شگرفی می شود و بیشتر به همین دلیل است که هر روز در جامعه با یک نوع مواد مخدر جدید رو به رو می شویم.

یک آسیب شناس مسائل اجتماعی درباره آنچه که در بحث اعتیاد حائز اهمیت است گفت:گرایش و زمینه مصرف مواد مخدر دو عامل اصلی است که باید از نگاه جامعه شناختی به آن پرداخت.

دکتر جعفر بای پژوهشگر و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار آستان افزود:عاملی اصلی که باعث تقویت اعتیاد در جامعه می شود گرایش به مصرف مواد مخدر است این عامل جزء عناصر مهمی است که همیشه از سوی درمانگران حوزه اعتیاد نادیده گرفته می شود و به جای اینکه گرایش و زمینه های سبب ساز را کنترل و مدیریت کنند مدام سخن از آمدن یک ماده مخدره جدید در جامعه است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نفس گرایش مصرف مواد مخدر مسئله ای است که در جامعه به عنوان یک معضل از آن یاد می شود گفت:در اصل باید مبارزه را متوجه ریشه های تقویت و تولید مصرف مواد مخدر کرد .تا زمانی که ریشه های گرایش به مصرف مواد مخدر را از بین نبریم قطعا با ماده های مخدر زیادی مواجه می شویم که هر کدام اثرگذاری بیشتری بر افراد می گذارد و آنها را به قعر اعتیاد می کشاند.

به گفته دکتر بای،لذا باید تلاش کرد تا علل و عوامل مولد اعتیاد را شناسایی کنیم و آنها را از جامعه حذف کنیم.با توجه به اینکه اعتیاد دامنه گسترده ای دارد باید به طور ریشه ای به درمان این معضل خانمان سوز پرداخت.متاسفانه یکی از عواملی که باعث شیوع اعتیاد در جامعه و وابستگی معتادان به ومواد مخدر جدید می شود این است که کارشناسان با معلول مبارزه می کنند و علت اصلی و بنیادی را فراموش می کنند.در حالیکه باید با علل و عوامل اساسی و بنیادی مقابله شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث اعتیاد هیچگاه به سراغ ریشه ها و مولد اعتیاد نرفته ایم و یا شاید کمتر به آن توجه کرده ایم تصریح کرد:وقتی در جامعه استرس و فشارهای روانی و اجتماعی فراتر از زندگی و ظرفیت انسان به شهروندان وارد شود،تا زمانی که مدیریت فراغت در جامعه وجود ندارد،وقتی جوانان سرگرمی های متنوع ندارند اعتیاد و پرداختن به آن برای نسل جدید به شکل یک فراغت و تفریح درمی آید.

این آسیب شناس در ادامه گفت:متاسفانه گذر از دوره جوانی برای نسل جدید بسیار دشوار شده است و این نسل آنقدر تحت فشار است که اشتغال،تحصیل و ازدواج دغدغه های اصلی شان به شمار می رود و برای خروج از بحران تنهایی به اعتیاد پناه می برند.اعتیاد برای گروهی از جوانان آرام بخش بوده و نقش یک مسکن را ایفا می کند.

به گفته بای،برخی جوانان با پناه بردن به مواد مخدر برای مدت کوتاهی دغدغه ها را فراموش می کنند و به همین علت است که مواد مخدر جدید در جامعه رو به فزونی است زیرا اثرگذاری فراوان تر و عمیق تری بر فرد معتاد دارد.

به گزارش خبرنگار آستان،این آسیب شناس در ادامه با اشاره به این موضوع که در میان قشر جوانان مرفه و پولدار اعتیاد یک تفریح است گفت:جوانان پولداری که صاحب اشتغال و درآمد بالایی هستند به دلیل فقر مالی به سمت اعتیاد کشیده نمی شوند بلکه این گروه از جوانان به دلیل فقر فرهنگی گرایش به اعتیاد دارند.اغلب این افراد اوقات فراغت مدیریت شده نداشته و آزادی عمل بیش از حد باعث می شود به مسائل انحرافی کشیده شوند.

وی در پایان با اشاره به اینکه سال های سال است که تصور می کنیم باید علاوه بر خودمراقبتی از مرزهای کشور محافظت شود تا مواد مخدر به جامعه ورود نکند گفت:باید خاطر نشان کرد علاوه بر محافظت از مرزها برای جلوگیری از ورود بار قاچاق مواد مخدر به کشور باید استراتژی مبارزه با مواد مخدر تغییر کند زیرا گستردگی مکان های تولید مواد مخدر به خصوص مواد صنعتی فراوانی یافته و با موج عظیمی از تولید مواد مخدر صنعتی رو به رو هستیم .بنابراین خطر دیگر در مرزها نیست و خطر بیخ گوش کلانشهرها حتی شهرهای کوچک و کم جمعیت است و باید تمام شهر مورد پایش قرار گیرد.

منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: