Thursday 16 May 2024| ۱۲: ۵۴ - پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
کودتاهای نافرجام نیز می‌تواند سیاست خارجی و سیاست های امنیتی کشورها را تحت تاثیر قرار دهد. این کودتای نافرجام نیز بدون شک پیامدهایی جدی برای روابط ترکیه با آمریکا و اتحادیه اروپا به‌دنبال خواهد داشت.
کودتای نافرجام ترکیه پیامدهای جدی روابط با آمریکا و اتحادیه اروپا را به دنبال دارد


*رحمن قهرمان پور

به گزارش آستان:کودتای نافرجام بر توانایی ترکیه برای کمک به امنیت منطقه تاثیراتی برجای خواهد گذاشت. ارتش ترکیه فرایندی طولانی از تصفیه عناصر طرفدار گولن را پشت سر خواهد گذاشت و این مساله در شرایطی که نیروهای مسلح این کشور، نقش مهمی در مبارزه با جدایی طلبان کرد.

 تروریست های داعش و در حفظ امنیت مرزهای ترکیه ایفا می کنند، به انسجام ارتش لطمه می‌زند.

 فراموش نکنیم که کنترل مرزها توسط ارتش، نقش مهمی در توقف جریان ورود افراطیون خارجی به مناطق تحت کنترل داعش در سوریه دارد. گذشته از این، مساله کودتا بدون شک، همکاری میان‌ سازمانی بین نهادهایی چون ارتش، پلیس و به‌خصوص سرویس‌های اطلاعاتی را دچار مشکل می‌کند که این امر به‌ نوبه خود دربردارنده پیامدهای منفی برای امنیت ترکیه در زمانی است که ترکیه در مرزها و در داخل کشورش با مسائل امنیتی حادی دست به گریبان است.

 شکست مذاکرات صلح "پ ک ک" در پرتو تحولات سوریه و بازگشت به فاز تقابل نظامی در برخی مناطق کردنشین، در کنار انفجارهای تروریستی در ترکیه، با توجه به تضعیف ارتش در نتیجه تصفیه نیروهای گولنیست می‌تواند این کشور را به ‌لحاظ امنیتی آسیب‌پذیر کند، آن هم در شرایطی که منطقه با تهدید جدی گروه‌های افراطی و تروریستی از جمله داعش مواجه است. 

درست به مانند کودتاهای موفق، کودتاهای نافرجام نیز می‌تواند سیاست خارجی و سیاست های امنیتی کشورها را تحت تاثیر قرار دهد. این کودتای نافرجام نیز بدون شک پیامدهایی جدی برای روابط ترکیه با آمریکا و اتحادیه اروپا به‌دنبال خواهد داشت.


* کارشناس مسایل ترکیه

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: