Thursday 16 May 2024| ۱۴: ۳۲ - پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
آستان گزارش می دهد؛
هر چند که منابع رسانه ای گزارش می دهند که مجوز ادامه کار ارتش آمریکا در پایگاه نظامی "اینجرلیک" و "دیاربکر" صادر شده، اما نباید اطمینان داشت که در صورت ادامه سیاست منفعلانه "واشنگتن" ، مجوز ادامه فعالیت ایالات متحده و ناتو در ترکیه صادر شود.
آیا پایگاه نظامی

آستان- هر چند که منابع رسانه ای گزارش می دهند که  مجوز ادامه کار ارتش آمریکا در پایگاه نظامی "اینجرلیک" و "دیاربکر" صادر شده اما نباید اطمینان داشت که در صورت ادامه سیاست منفعلانه "واشنگتن" ، مجوز ادامه فعالیت ایالات متحده و ناتو در ترکیه صادر  شود. 
  
 **کودتای ترکیه؛ پیکان انتقادات به سمت چه کسی است؟ 

به گزارش خبرنگار آستان؛  ترکیه از اواخر تیرماه سال جاری درگیری های بسیاری را تجربه کرده و شورش نظامیان باعث شد تا حزب حاکم "عدالت و توسعه" به تصفیه گسترده در سطوح نظامیان ارتش ترکیه بپردازد. 

کودتای ترکیه باعث شد تا قاطبه پیکان انتقادات به سمت "محمد فتح الله گولن" باشد؛ چرا که نزدیکان وی طبق اعلام رسانه های ترکیه با برخی مقامات یکی از کشورهای منطقه برای انجام کودتا دیدار کرده اند. 

مقامات حزب "عدالت و توسعه" در ابتدا معتقد نبودند که آمریکا و به خصوص سازمان اطلاعات مرکزی این کشور در کودتا دست داشته باشند؛ اما به مرور زمان به این نتیجه رسیدند که شورش نظامی علیه اردوغان توسط "گولن" انجام شده است. 

نکته قابل توجه اینکه مقامات  "کاخ سفید" شدیدا دست داشتن "واشنگتن" در انجام کودتا علیه دولت ترکیه را تکذیب می کنند و اعتقاد دارند که هیچ مدرک مستندی علیه "محمد فتح الله  گولن" جدی ترین مخالف "اردوغان" وجود ندارد. 

البته در این پروسه باید به یک نکته اشاره کرد که آیا کودتای اخیر در ترکیه تاثیری بر روابط نظامی "آنکارا-واشنگتن" خواهد داشت؟ با توجه به اینکه ترکیه یکی از قدرت های نظامی جهان و عضو پیمان آتلانتیک شمالی است آیا روابط خود را با کشورهای غربی قطع کرده و پایگاه نظامی "اینجرلیک" را تعطیل می کند؟ 

اینجرلیک دست کم در 3 سال گذشته یکی از مهمترین پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا بوده که ارتش ایالات متحده برای جاسوسی از برخی کشورهای منطقه از آن استفاده کرده است. 

آیا پایگاه نظامی

علاوه بر این بمب های اتمی و هیدروژنی ایالات متحده آمریکا در "پایگاه اینجرلیک" انبار شده و "واشنگتن" پس از کودتا، گام های جدیدی در جهت رفع سوء تفاهمات با ترکیه برداشته و گزارش ها نشان می دهد که آنکارا نیز به دنبال ادامه تعاملات نظامی و سیاسی با آمریکاست.   
نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: دو هفته پس از کودتای نافرجام ترکیه، مقامات این کشور و رسانه‌های طرفدار دولت با اشاره به نقش آمریکا در این کودتا، احساسات ضد آمریکایی مردم این کشور را برانگیخته اند.

هنگامی که "ژوزف دانفورد"  رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا  با مقامات ترکیه در آنکارا دیدار کرد، لحن ترکیه‌ای‌ها تغییر کرده بود. دانفورد اظهار داشت: یکی از مقامات ارشد ارتش ترکیه و "بن‌علی ییلدریم"  نخست وزیر ترکیه  به وی گفتند انتظار دارند روابط نزدیک  "آنکارا" و "واشینگتن" ادامه یابد. دانفورد همچنین اظهار داشت که آن‌ها شکست دادن گروه تروریستی داعش را دلیلی برای همکاری نزدیک دو کشور دانسته اند.

همچنین در حضور دانفورد ، مقامات ترکیه درباره نقش احتمالی آمریکا در کودتای نافرجام اخیر هیچ پرسشی مطرح نکردند. این سکوت نشان‌دهنده یک روش متداول میان مقامات ترکیه‌ای است که به موجب آن در برابر مردم این کشور، آمریکا را محکوم می‌کنند اما در پشت پرده، به آمریکا اطمینان می‌دهند همکاری‌های استراتژیک دو کشور با خطر مواجه نخواهد شد.

منابع رسانه ای گزارش دادند که در روزهای پس از کودتای نافرجام ترکیه، برخی از ماموریت‌های ارتش آمریکا علیه مواضع داعش متوقف شدند؛ زیرا ترکیه برای جنگنده‌های آمریکایی که در پایگاه هوایی  "اینجرلیک"  قرار داشتند اجازه پرواز صادر نمی‌کرد. 

در هفته های پس از کودتا فردی که مسئولیت اداره این پایگاه هوایی را بر عهده داشت، به اتهام دست داشتن در شورش نظامیان علیه دولت بازداشت شد. همچنین بیش از یک هفته برق این پایگاه قطع شده بود و آمریکایی‌هایی که در این منطقه مستقر بودند، مجبور شدند برای دسترسی به برق از ژنراتور استفاده کنند.  با توجه به نکات فوق سوالی که مطرح می شود این است که آیا ترکیه پایگاه اینجرلیک را تعطیل می کند؟ 


** رابطه ترکیه و غرب ، راهبردی و مهم برای هر دو طرف است

فرنگیس بیات کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار آستان؛ در این زمینه می گوید: رابطه ترکیه و غرب ، راهبردی و مهم برای هر دو طرف است. 

وی افزود: ترکیه بازیگری مذاکره محور است و این کشور به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو نمی‌تواند خارج از این محدوده اقدام کند. 

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اگر ترکیه به نیروهای آمریکا و ناتو اجازه ندهد که از امکانات لجستیکی‌‌اش استفاده کنند؛ قطعا این یک حرکت تاکتیکی خواهد بود. 


دولت ترکیه اخیرا از آنچه که نبود حمایت کافی از متحدان خود در اتحادیه اروپا در واکنش به کودتای نافرجام خوانده، ابراز ناخرسندی کرده است. مقامات دولت ترکیه در این باره اعلام کردند انتظار داشتند در خصوص سرکوب گسترده افرادی که متهم به ارتباط داشتن با عوامل کودتای نافرجام بودند، با حمایت متحدان خود روبرو شوند، نه انتقاد آن ها.   

مقامات کشورهای اروپایی و گروه های حامی حقوق بشر، نگرانی های فزاینده خود را در خصوص سرکوب‌های اخیر در ترکیه اعلام کرده اند. در جریان این سرکوب ها، نزدیک به 70 هزار نفر تعلیق یا از کار برکنار شده اند. این اقدامات در بخش های مختلف از جمله کارکنان دولت، بخش آموزش، دستگاه قضایی، وزارت بهداشت و رسانه ها صورت گرفته است. 

هر چند که منابع رسانه ای گزارش می دهند که  مجوز ادامه کار ارتش آمریکا در پایگاه نظامی "اینجرلیک" و "دیاربکر" صادر شده، اما نباید اطمینان داشت که در صورت ادامه سیاست منفعلانه "واشنگتن" ، مجوز ادامه فعالیت ایالات متحده  و ناتو در ترکیه صادر  شود. 
  
 
منبع:آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: