Friday 26 April 2024| ۲۰: ۴۹ - جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
یک جامعه شناس سیاست های مدیریتی امام راحل را تحلیل کرد:
امام راحل مقوله خوکفایی به خصوص در حوزه کشاورزی را مطرح کردند و به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای هر جامعه ای می دانستند و امام راحل با مدیریت اقتصادی صحیح ایران را به شرایط ثابتی رساند.
رویکرد مدیریت اقتضائی،مشارکتی و علوی سه محور مدیریتی امام خمینی(س)

دیدگاه بسیاری از دانشمندان،صاحب نظران و حتی مردم جامعه حل مشکلات اجتماعی هر جامعه ای به دست مدیران و مسئولانی است که با تکیه بر اندیشه های مدرن و کار برای مدیریت بتوانند ضمن شناسایی مشکلات عمده هر جامعه راهکارهای مناسب را برای آن طراحی و اجرا کنند.

دکتر کاظم قجاوند جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار آستان نقش مدیریتی امام خمینی(س) در به کارگیری  راهبردهای ساماندهی بحران انقلاب اسلامی ایران را تحلیل کرد،گفت: مکاتب و دیدگاه های متنوع مدیریتی طی دهه های گذشته شکل گرفته است که اجرای این دیدگاه ها نیازمند برخورداری از بینش عمیق و درک منطقی آنها است.نگاهی به سیره و روش مدیریتی حضرت امام خمینی(س) به خوبی بیانگر آن است که استفاده از رویکرد مدیریت اقتضائی،مدیریت مشارکتی و علوی به ویژه در برهه های زمانی حساس  قبل از انقلاب اسلامی و به خصوص بعد از پیروزی انقلاب ایشان توانسته بود جامعه ایرانی دچار جنگ و بحران را با ابعاد مشکلات اقتصادی فراوان به شیوه مناسب ،کم هزینه و منطقی اداره کند.

این استاد دانشگاه در ادامه با نگاهی به بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران گفت:  طی سخنرانی ها و فرمایشات ایشان به خوبی می توان به این نکته رسید که در تک تک لحظات دشوار و پیچیده کشور ایران آنچه که طی سال های 57تا 67 توانستند با استفاده از دستورالعمل های مدیریت مبتنی بر اسلام ناب محمدی آرامش را در جامعه ایران حاکم کنند و از نظر وضعیت مختلف فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی شرایطی هموار و تسهیل شده را برای آحاد مردم ایران فراهم آورد.

وی ادامه داد: در شرایط حساس اقتصادی و به ویژه در وضعیت تحریم های شدید و غیر منصفانه اعمال شده بر ایران از سوی کشورهای غربی شرایط سختی را فراهم کرده بود اما امام راحل به درستی تمام این سختی ها را مدیریت کردند.

قجاوند تصریح کرد: امام راحل مقوله خوکفایی به خصوص در حوزه کشاورزی را مطرح کردند و به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای هر جامعه ای می دانستند و امام راحل با مدیریت اقتصادی صحیح ایران را به شرایط ثابتی رساند.در همان زمان هم حضرت امام(س) اقتصاد بدون نفت را مورد تاکید قرار داد که بدرستی مدیریت ایشان را در این زمینه نشان می داد.

این جامعه شناس با تحلیل اندیشه امام راحل در حوزه صنعت و روابط خارجی گفت: در حوزه صنعت،روابط دیپلماسی و مسائل فرهنگی تک تک اندیشه ها و راهبردهای مدیریتی ایشان بیانگر درک وسیع و بینش عمیقی است که ایشان نسبت به مسائل و چالش های زمان خود داشتند.

وی افزود: در شرایط بحرانی جامعه امام خمینی (س) ضمن دعوت به آرامش در بین مردم و مسئولان،آنها را به رسیدگی و توجه بیشتر به مشکلات و معضلات تشویق می کردند و  معضلات اجتماعی و اقتصادی و بعضا سیاسی آن دوران به خصوص شرایط بحرانی جنگ تحمیلی که رو به رو بودند را با دستورالعمل ها و روش های مدیریتی حل می کردند و  این روش های حضرت امام بیانگر بهره مندی از مدیریت علوی و جهادی ایشان بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امام خمینی(س) با صبر، قناعت، تحمل و بردباری و شکیبایی مثال زدنی شرایطی را فراهم آوردند که مردم در زمینه های مختلف کشاورزی و... توانستند به راحتی از مصائب عبور کنند.ایشان حتی در زمینه حفظ محیط زیست،روابط اجتماعی،حفظ و جایگاه والای خانواده و... را مورد تاکید قرار دادند.امام راحل به خوبی در زندگی شخصی و اجتماعی همه موارد اخلاقی را رعایت کرده و به مردم و مسئولان توصیه می کرد.همین دیدگاه ها سبب ایجاد الگویی برای حل معضلات در همه حوزه ها شده بود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: